Prima pagină » Știri externe » „Căpitanul” navei Blue Sky M sub pavilion moldovean își povestește periplul către coastele italiene: mi-au promis 15.000 de dolari

„Căpitanul” navei Blue Sky M sub pavilion moldovean își povestește periplul către coastele italiene: mi-au promis 15.000 de dolari

"Căpitanul" navei Blue Sky M sub pavilion moldovean își povestește periplul către coastele italiene: mi-au promis 15.000 de dolari

„Mi-au promis 15.000 de dolari și posibilitatea de a-mi aduce toată familia”, explică Sarkas Rani, un sirian în vârstă de 36 de ani, într-o poveste reconstituită după interogatoriul lui de către poliție, care l-a arestat la 31 decembrie la Gallipoli (sud-est).

„Am ajuns în Turcia cu avionul din Liban, unde eram refugiat. Acolo, am fost contactat de o cunoștință care știa că sunt căpitan de navă”, a adăugat el. Cei doi bărbați s-au întâlnit apoi la Istanbul, au încheiat afacerea, iar Sarkas Rani s-a îmbarcat împreună cu alți trei bărbați pe Blue Sky M, sub pavilion moldovenesc, cu destinația Mersin, port turc situat în apropiere de coasta siriană. Nava de transport a rămas două zile ancorată în larg, în așteptarea „încărcăturii”.

Potrivit La Repubblica, traficații au postat chiar un anunț pe Facebook în care propuneau îmbarcarea în schimbul sumei de 5.500 de dolari de persoană sau 4.500 de dolari pentru grupuri de minim 25 de persoane.

În cea de-a treia zi, un vapor a adus un prim grup de 30 de persoane pe Blue Sky M. Timp de patru zile, sosirile s-au succedat, iar la 25 decembrie la bordul navei erau aproximativ 800 de persoane – bărbați, femei și copii.

Autoritățile turce nu au făcut nici cea mai mică verificare, asigură „căpitanul” Blue Sky M.

„Am trasat personal ruta pentru Italia”, povestește Sarkas Rani. Din cauza vremii nefavorabile, el s-a apropiat de coastele Greciei și a luat contact cu autoritățile pentru a cere autorizația de a se ascunde într-un golf în așteptarea unei ameliorări. Autoritățile maritime grecești i-au acordat permisiunea și nu au recurs nici ele la o verficiare, potrivit traficantului.

Vaporul a plecat apoi, îndreptându-se către coasta de sud a Italiei, iar Sarkas Rani a abandonat puntea navei pentru a se refugia în cală după ce a blocat timona și motorul. Nava se îndrepta cu aproximativ șase noduri (11 kilometri pe oră) către coastă și, fără intervenția marinei italiene, s-ar fi zdrobit.

Paza de coastă a reperat nava care nu răspundea, a urcat la bord, și la cel puțin cinci mile (nouă kilometri) de coastă a reușit să preia controlul acesteia.

Blue Sky M a intrat miercuri, în jurul orei 03.30 în portul Gallipoli cu 768 de sirieni la bord.

Două zile mai târziu, un alt cargobot, abandonat de echipaj, a fost interceptat de marina italiană având la bord 360 de imigranți sirieni.

Citește și