Câți bani scot traficanții de pe urma imigranților care trec Mediterana

Publicat: 24 12. 2015, 12:15

O singură barcă generează până la 380.000 de euro profit pentru traficanți, potrivit  unui raport al contraamiralului francez Herve Blejean, adjunctul comandantului operațiunii europene „Sofia”, care salvează imigranți în Marea Mediterană, conform Le Figaro. În discursul său, prezentat  în fața Comisiei pentru afaceri externe a Senatului Franței, ofițerul francez afirmă că prețul plătit de un imigrant ilegal variază, în funcție de modul în care acesta ajunge în Europa. Astfel, cel mai scump drum este cel pe cale terestră. Costului unei astfel de călătorii clandestine este de aproape 2.000 de euro pentru o persoană.

Drumul pe mare este  în majoritatea cazurilor mai ieftin, dar prețul variază în funcție de ambarcațiune, afirmă ofițerul francez. Când traversează Mediterana, un imigrant clandestin trebuie să achite traficanților între 500 și 1.000 de euro pentru un loc într-o barcă pneumatică.

Costul unui transport de pe coastele Africii în Europa, cu o ambarcațiune de lemn, crește cu câteva sute de euro și se ridică la o sumă cuprinsă între 1.100 și 1.300 de euro de persoană, traficanții taxând  astfel  imigranții pentru un plus de siguranță oferit de  barca mai solidă. Dacă trecerea este făcută însă la bordul unei nave de pescuit, prețul călătoriei îl depășește pe cel al unui drum pe uscat, fiind cuprins între 2.500 și 3.500 de euro, a precizat contraamiralul Blejean.

Ofițerul francez a prezentat și sumele aproximative câștigate de traficanți. Achiziționarea unei bărci gonflabile de dimensiuni mari costă aproape 8.000 de euro, iar în ea încap 100 de persoane. Profitul traficantului ajunge, în acest caz, la 67.000 de euro.

În cazul bărcilor de lemn, crește prețul ambarcațiunii, care ajunge la 100.000 de euro, dar se mărește și numărul pasagerilor. 400 de imigranți pot fi înghesuiți pe un astfel de vas, iar profitul care îi revine traficantului este de 380.000 de euro. În cazul vaselor de pescuit câștigul traficanților este de aproximativ 1 milion de euro.

Sumele mari, obținute de pe urma acestei activități, au dus la dezvoltarea unei adevarate industrii, care produce între 30 și 35% din venitul Libiei. De aici pleacă cea mai utilizată rută de traversare a Mediteranei, datorită apropierii coastelor Libiei de teritoriul Italian. În lunile de vară, în iulie și august, în Italia intrau zilnic 760 de imigranți clandestini. O dată cu vremea rece și cu înrăutățirea condițiilor de navigație, numărul acestora a scăzut la 530, în septembrie, la 290 de persoane în octombrie și la 100 de imigranți în noiembrie. Cu toate acestea, la începutul lui decembrie, 2.000 de persoane au fost trimise spre Europa în trei ambarcațiuni de lemn și opt bărci gonflabile, a mai adugat contraamiralul francez. O altă rută de traversare a mării aproape la fel de folosită este și cea care duce din Turcia în Grecia.

Prin aceste modalități, 894.000 de imigranți clandestini au ajuns în Europa, în acest an. Iar călăuzele s-au îmbogățit peste noapte. Dintre aceștia, 144.000 au traversat Mediterana, din Libia, în Italia, iar peste 3.500 sunt morți sau dispăruți.

Operațiunea „Sofia”, lansată de UE la finalul lunii iunie 2015, cu particiaparea a 22 de state europene, a reușit să salveze 5.700 de imigranți, dar să și aresteze 40 de traficanți. De altfel, operațiunea a fost numită „Sofia” după numele unei fetițe de origine somaleză, născută după ce mama sa a fost salvată de pe o barcă aproape scufundată.