Căutările după resturile aeronavei Malaysia Airlines, dispărute undeva în Oceanul Indian, continuă, în contextul în care rudele pasagerilor, majoritatea chinezi, sunt furioase și protestează împotriva guvernului de la Kuala Lumpur.
„Toate căutările sunt acum concentrate pe coridorul de zbor sudic din Oceanul Indian. Căutările din nord au fost oprite, la fel și operațiunea de căutare din apropierea Malaysiei”, a anunțat într-o conferință de presă Hishammuddin Hussein, ministrul Transporturilor din Malaysia.
Marți, șase nave chineze se află în zona de căutări și vor ajunge la ultima poziție cunoscută a aeronavei MH370 miercuri dimineață, a mai spus oficialul. El a mai spus că aeronava a pierdut contactul cu stația de comunicare de la sol timp de 4 minute.
Căutările în coridorul de sud acoperă o arie de aproape 470 de mile pătrate nautice, aria fiind mult mai redusă față de cea de acum câteva zile, care se întindea pe 2,24 milioane de mile pătrate nautice.
„Încercăm să restrângem în continuare aria de căutare, folosind patru metode: strângerea de informații de la sateliți, analiza datelor de la radarele de supraveghere, creșterea instrumentelor de căutare din aer și de la sol și creșterea numărului de experți tehnici și din domeniu”, a mai spus ministrul malaysian.
Marți, premierul Chinei, Xi Jinping, a trimis un emisar special la Kuala Lumpur, pentru consultări cu Malaysia pe problema dispariției aeronavei.
CITEȘTE AICI DECLARAȚIA INTEGRALĂ A MINISTRULUI TRANSPORTURILOR DIN MALAYSIA
Cum s-a stabilit ultima poziție a aeronavei
Vicepreședintele Inmarsat, operatorul britanic de sateliți ale cărui date au permis luni să se tragă concluzia că avionul Boieng 777 al companiei Malaysia Airline s-a prăbușit în sudul Oceanului Indian, a explicat cum este localizată aeronava, relatează AFP.
Inmarsat și Oficiul britanic de investigare a accidentelor de aviație (AAIB) „au ajuns la concluzia că MH370 a zburat în coridorul sudic și că ultima sa poziție s-a aflat în mijlocul Oceanului Indian”, a anunțat luni Malaysia Airlines.
Pentru a trage aceste concluzii, „am luat în considerare viteza pilotului automat — aproximativ 350 de noduri — și ceea ce știm în termeni de combustibil și autonomie a aeronavei, pentru a ajunge până la o serie de semnale sonore pe care le primim”, a explicat la Sky News vicepreședintele Inmarsat.
Deși sistemele de comunicații ale zborului MH370 au fost stinse, sateliții Inmarsat au continuat să capteze „beep”-uri provenind de la avion.
„Aceste beep-uri sunt trimise de la o stație terestră la satelit și apoi la avion, care retrimite în mod automat un «beep» în sens invers. Inmarsat a măsurat timpul necesar acestor semnale sonore să ajungă la avion și satelit”, a explicat el, adăugând că „am observat efectul Doppler, adică schimbarea frecvenței din cauza mișcării satelitului pe orbita sa”.
„Acesta ne-a dat o traiectorie posibilă pentru coridorul de nord și alta pentru coridorul de sud”.
„Am adunat datele de la Boeing-ul 777 al Malaysia Airlines, apoi le-am comparat cu datele de la coridorul de sud și coridorul de nord. Am descoperit că anume coridorul de sud a fost fără îndoială folosit de navă”, a declarat el pentru postul de televiziune BBC.
„În mod normal, voi încercați să triangulați datele și deseori dispuneți de un GPS. Însă, deoarece avioanele din această regiune nu trimit semnale de la locația lor, am lucrat intuitiv”, a adăugat el.
De asemenea, el a apreciat că în prezent este „posibil din punct de vedere tehnic” să se evite acest tip de dispariție a aeronavelor, dacă avioanele ar trimite la fiecare 15 minute, fapt ce ar costa „un dolar pe oră”, „mesaje de tip SMS cu ora, viteza, distanța și poziția”.
Acest anunț dramatic încheie 17 zile de așteptare pentru familiile celor 239 de persoane de la bordul avionului, dintre care 153 de chinezi și patru francezi. Dar el nu răspunde deocamdată la nicio întrebare legată de scenariul care a dus la prăbușirea avionului Boeing în această regiune neospitalieră.