„Costurile reintroducerii permanente și sistematice a controalelor frontaliere ar fi semnificative pentru lucrătorii transfrontalieri și călători, pentru transportul rutier și administrația publică și ar ajunge între 5 și 18 miliarde euro pe an” se menționează în cel mai recent raport cu previziuni economice al Comisiei.
Printre alte efecte nefaste reintroducerea controalelor frontaliere ar cauza și mari întârzieri la livrarea transporturilor cargo precum și creșterea timpului petrecut în trafic de navetiști. La aceste consecințe negative, pe termen mai lung se va ajunge și la descurajarea comerțului și a turismului, se maia rată în raportul Comisiei.
Conform unor studii,analizate de autorii raportului reintroducerea controalelor la granițele interne ar avea același efect economic ca și sporirea prețurilor importurilor cu 1-3%, au precizat membrii Comisiei.
Actualele reguli ale UE prevăd că libera circulație în spațiul Schengen poate fi suspendată, dar numai cu titlu temporar.
Cu toate acestea Comisia Europeană a autorizat, miercuri, prelungirea controalelor pe segmente ale frontierelor Schengen în cinci state membre ale Spațiului european de circulație fără documente de identitate, decizia definitivă urmând să fie luată de țările membre ale Uniunii Europene.
Numeroase țări au introdus controale la frontiere din cadrul Schengen în 2015, pe fondul crizei imigranților extracomunitari.
Țările care vor putea prelungi măsurile de control pe segmente din interiorul Spațiului Schengen sunt Germania, Austria, Danemarca, Suedia și Norvegia, a declarat Dimitris Avramopoulos, comisarul UE pentru Migrație.
Peste un milion de imigranți din Orientul Mijlociu și Africa au ajuns clandestin în Uniunea Europeană în anul 2015.