Cea mai aspră lege anti-fumat a intrat în vigoare în Australia la 1 decembrie
Începând cu 1 decembrie 2012, producătorii de țigări din Australia sunt obligați să vândă pachete în aceleași culori, de pe care va lipsi logoul brandului, informează The Guardian.
Astfel, companiile australiene de tutun sunt nevoite să vândă țigări în ambalaje de culoarea kaki, înlocuind siglele proprii cu imagini care să arate modul în care fumatul afectează atât sănătatea consumatorilor, cât și pe cea a celor din jur și în special a copiilor. Pachetele de țigări se vor diferenția doar prin numele mărcii, inscripționat însă cu același font și dimensiune pe toate ambalajele.
Decizia a fost luată de instanța supremă a Australiei și are ca scop principal scăderea numărului de fumători tineri. Potrivit unui studiu recent, persoanele care nu încep să fumeze până la vârsta de 26 de ani au 99% șanse să nu o facă niciodată.
„Chiar de la o vârstă fragedă, copiii înțeleg mesajul pe care companiile de tutun încearcă să îl vândă prin intermediul brandurilor proprii”, a precizat ministrul federal al Sănătății, Tanya Pilbersek. Spre exemplu, a continuat aceasta, un copil care vede un logo ce conține o coroană îl va asocia imediat ideii de a fi prinț/prințesă.
Chiar dacă legislația australiană anti-tutun este considerată ca fiind una dintre cele mai dure din lume, și alte țări vor urma strategii similare.
Cu toate acestea, producătorii de țigări acuză că deciziile de acest fel vor duce la o expansiune rapidă a pieței negre, precum și la scăderea masivă a prețurilor. „Contrabandiștii din China și Indonezia vor aduce mult mai multe asemenea produse pe străzile din Australia”, a arătat Scott McIntyre de la British American Tobacco Australia.
Totodată, o problemă pe care autoritățile ar putea să o întâmpine ar fi dezvoltarea comerțului online, care a câștigat teren după ce mai multe legi australiene au interzis difuzarea spoturilor publicitare la TV și sponsorizarea evenimentelor sportive de către companiile de tutun.
Australia a interzis publicarea mesajelor publicitare de acest fel pe site-urile naționale, însă nu poate controla conținutul celor internaționale. Mai mult, tot mai multe recenzii sau filmulețe în care sunt prezentate unele mărci de țigări au fost publicate pe YouTube, Twitter sau Facebook. „Trebuie să ne întrebăm, este vorba despre un cetățean care chiar iubește țigările Marlboro și a hotărât să fac un material video sau este implicată și o companie de marketing?”, a opinat Becky Freeman, cercetător la Universitatea din Sydney.
Pe de altă parte, afacerile mici, de familie, ar putea fi avantajate de noua lege, scrie The Guardian. Sandra Ha, de la Zico Import Pty Ltd., a declarat că cererea de ambalaje pentru țigări a „explodat” în ultimele două luni, după ce Guvernul a respins acuzațiile formulate de British American Tobacco, Britain’s Imperial Tobacco, Philip Morris și Japan Tobacco privind încălcarea dreptului de proprietate intelectuală.
În ceea ce privește reacția fumătorilor, cei mai mulți dintre aceștia s-au arătat indiferenți față de această schimbare. „Imaginile nu mă afectează. Le ignor pur si simplu. Doar îți aprinzi o țigară și lași pachetul deoparte. (…) Sincer, există un singur motiv pentru care aș renunța la fumat, iar acela este fiica mea”, a declarat un australian.