Nouă din zece imigranți care au intrat pe teritoriul Uniunii Europene în 2015 au apelat la „servicii de facilitare a accesului” pe continent, oferite, în general, de rețele de crimă organizată, iar procentul se anunță a fi și mai ridicat în cursul acestui an, avertizează raportul realizat de Europol și Interpol.
Peste un milion de extracomunitari au ajuns în Europa anul trecut, iar cei mai mulți dintre aceștia au plătit sume cuprinse între 3.000 și 6.000 de euro, în medie, pentru a li se asigura transportul ilegal spre Europa, ceea ce aduce valoarea totală a profiturilor obținute în 2015 de rețele de trafic de persoane la 5-6 miliarde de dolari.
Pentru spălarea banilor obținuți astfel și integrarea lor legală în circuitul economic, curierii au transportat sume enorme în numerar peste granițe, iar traficanții au folosit registrele contabile ale unor companii specializate în vânzarea de vehicule, în firme de transporturi, restaurante și magazine pentru a-și ascunde fondurile astfel obținute.
Principalii traficanți de persoane care se ocupă de aceste afaceri provin din aceleași țări ca și imigranții, dar, de cele mai multe ori, dețin permise de ședere sau drept de rezidență pe teritoriul Uniunii Europene.
„Structura de bază a unei rețele de traficanți include lideri care coordonează activitățile pe o rută stabilită, care hotărăsc cine gestionează activitățile la nivel local prin asigurarea de contacte directe (cu imigranții) și care pot asista la sesiunile de recrutare”, se arată în raportul celor două agenții de combatere a infracționalității.
Raportul subliniază faptul că unii oficiali corupți pot asigura mașini libere disponibile pentru transportul imigranților la granițe sau chiar vase în schimbul mitei, în condițiile în care se înregistrează profituri atât de mari în această afacere a traficului de imigranți. Circa 250 de puncte în care se desfășurau activități de traficare – adesea gări și aeroporturi – au fost identificate de autoritățile de combatere a criminalității, dintre 170 se aflau pe teritoriul UE și alte 80 în afara acestuia.
Raportul avertizează că nu au fost descoperite dovezi de combatere a acestor acte infracționale, ceea ce a permis extinderea grupărilor infracționale. În 2015, majoritatea imigranților au plătit pentru curse nesigure în bărci supraaglomerate pe Marea Mediterană din Turcia sau Libia pentru a ajunge în Europa, după care și-au continuat călătoria spre țări cu stabilitate economică mare precum Germania sau Suedia, parcurgând, de cele mai multe ori, așa-numita rută balcanică.
Circa 800.000 de imigranți așteaptă în prezent în Libia pentru a putea călători spre Europa, avertizează raportul. Dar intensificarea controalelor la frontiere face ca tranportul aerian să fie mai atractiv pentru imigranți care apelează la servicii de falsificare a documentelor.
Rutele tranzitate de imigranți ar putea fi utilizate și pentru traficul de droguri și de arme, existând îngrijorări tot mai mari că printre imigranți ar exista și militanți islamiști care încearcă să ajungă pe teritoriul UE pentru a comite atentate, atrage atenția raportul.