Sâmbătă, 8 martie, la ora 1.19 (vineri, 19.19, ora României), după 38 de la decolarea avionului de tip Boeing 777 de la Kuala Lumpur cu destinația Beijing, turnul de control aerian recepționa ultima comunicare verbală emisă din postul de pilotare care-i era adresată: „Ei, bine, noapte bună”, relatează AFP.
Aceste câteva cuvinte, în engleză („All right, good night”), spuse în mod destins, potrivit autortăților malaysiene, erau răspunsul dat controlorilor aerieni care au anunțat echipajul că avionul urma să iasă din spațiul aerian malaysian.
Iar „investigații preliminare sugerează că cel care vorbea era copilotul”, a declarat luni seara președintele-director general al companiei Malaysia Airlines Ahmad Jauhari Yahya, într-o conferință de presă.
Această informație ar putea să se dovedească de o importanță capitală în stabilirea persoanei care controla avionul în momentul în care acesta a dispărut de pe ecranele radarelor civile, după ce autoritățile malaysiene au declarat că este vorba despre o „acțiune deliberată”.
La ce oră a fost emis ultimul semnal
Investigațiile se concentează de-acum asupra comandantului de bord, Zaharie Ahmad Shah, în vârstă de 53 de ani, și „ofițerului pilot de linie” (OPL, copilot) Fariq Abdul Hamid, în vârstă de 27 de ani.
Sistemul ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System), care permite schimbarea de informații între avionul aflat în zbor și centrul operațional al unei companii aeriene, a emis ultimul semnal la ora 1.07. Sistemul ar fi urmat să emită din nou o jumătate de oră mai târziu, la ora 1.37.
Dezactivarea acestui sistem este necesar să fie efectuată de către un pilot sau de către o persoană „inițiată”, potrivit unor specialiști.
„Rachetă de croazieră”
Transponderul, un al dispozitiv crucial, care transmite informații despre poziția avionului, a fost și el dezactivat, în mod deliberat, după doar două minute de la mesajul atribuit copilotului.
Avionul dispărea de pe ecranele radarelor civile la ora 1.30.
Date culese între timp permit să se spună că avionul a schimbat direcția la jumătatea drumului către destinație, undeva între Malaysia și Vietnam, și a continuat să zboare timp de aproape șapte ore.
Radare militare malaysiene au detectat un semnal, în noaptea de vineri spre sâmbătă, identificat mai târziu ca provenind de la zborul MH370.
„S-a întâmplat ceva cu pilotul”, a dat asigurări, la Washington, președintele Comisiei pentru Securitate Internă din cadrul Camerei Reprezentanților Michael McCaul, care a spus că se bazează pe rapoarte provenind „de la (Departamentul pentru) Securitate Internă, (Centrul național american de luptă) împotriva terorismului și (comunitatea de) infrmații”.
El a emis totodată ipoteza potivit căreia avionul a fost deturnat și ascuns pentru a fi folosit mai târziu ca „rachetă de croazieră”.
Premierul chinez Li Keqiang i-a cerut omologului său malaysian Najib Razak să furnizeze mai multe detalii despre avionul dispărut, „în mod oportun, precis și exhaustiv”, a anunțat agenția China Nouă. Li Keqiang și-a exprimat totodată susținerea față de familiile și rudele pasagerilor chinezi, care au acuzat autoritățile malaysiene de disimulare și că „nu spun nimic”.
Autortățile malaysiene subliniază că antecedentele tuturor persoanelor de la bord – 239, dintre care 227 de pasageri – au fost foarte atent verificate.
Un anchetator al accidentului în care a fost implicat zborul AF447, în Malaysia
Copilotul ar fi invitat o pasageră în cabină, în cursul unui zbor care asigura o legătură din Thailanda la Kuala Lumpur în 2011, un lucru care contravine reglementărilor introduse în urma atentatelor comise în Statele Unite la 11 septembrie.
Însă cei doi piloți nu au cerut să lucreze împreună pe acest zbor și nimic – în urma perchezițiilor efectuate la domiciliile lor și examinării trecutului acestora sau persoanelor pe care le-au frecventat – nu pare să permită, pentru moment, incriminarea acestora, au insistat autoritățile malaysiene.
Un semnal prin satelit situează avionul de tip B-777, în urmă cu nouă zile, de-a lungul unui arc nordic care merge din nordul Thailandei și până în Asia Centrală sau de-a lungul unui arc sudic, de la Indonezia și până în sudul Oceanului Indian.
Tony Abbott, premierul Australiei, o țară a cărei coastă de vest este scăldată de apele din sudul Oceanului Indian, a anunțat luni că nu a primit nicio informație despre o eventuală prezență a Boeingului în largul coastelor țării sale.
Malaysia își mobilizează forțele aeriene și navale în coridorul sudic, o zonă care pare prioritară în privința cercetărilor, coridorul de nord traversând spații aeriene ale mai multor țări, ale căror radare militare ar fi detectat cu siguranță un Boeing 777.
În total, 26 de țări participă la căutări, pe uscat și pe mare și prin schimburi de date radar și prin satelit.
Franța a trimis trei anchetatori specializați, între care și Jean-Paul Troadec, fostul director al Biroului de Anchete și Analize (BEA), care a anchetat accidentul zborului AF447 pe ruta Rio-Paris, al companiei Air France, în iunie 2009. Epava avionului de tip Airbus A330 a fost localizată abia doi ani mai târziu.