Charles Michel a folosit un avion privat în 64% din deplasările externe, inclusiv la Summitul climatic din Egipt, alături de Ursula von der Leyen
Preşedintele Consiliului European, Charles Michel, a utilizat un avion pentru zboruri charter în 72 dintre cele 112 călătorii oficiale efectuate de la începerea mandatului său în 2019 până în decembrie anul trecut.
El a folosit ”taxiuri” aeriene închiriate în aproximativ 72 de călătorii, adică aproximativ 64% din total, inclusiv la discuțiile COP27 din Egipt din noiembrie anul trecut și la summitul COP26 de la Glasgow din 2021. Michel a invitat-o pe președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, în zborul spre Egipt, scrie Politico.
Astfel în perioada menționată, Michel a utilizat curse aeriene de linie în doar 18 vizite externe, în timp ce în 2022, el a folosit un avion privat în 28 dintre cele 46 de deplasări oficiale externe. El a călătorit cu trenul în doar trei dintre călătoriile externe făcute anul trecut.
Fost prim-ministru al Belgiei, Charles Michel a transmis un mesaj solemn atunci când a sosit în staţiunea egipteană Sharm El-Sheikh: „Avem o armă climatică îndreptată spre tâmplă. Suntem şi vom rămâne campioni ai acţiunii climatice”.
Potrivit organizaţiei neguvernamentale Transport & Environment, un avion privat poate emite 2 tone de dioxid de carbon pe oră, ceea ce înseamnă că, pentru zborul până la Sharm El-Sheikh şi retur (în total 10 ore), avionul care i-a transportat pe Charles Michel şi pe Ursula von der Leyen a emis aproximativ 20 de tone de CO2. Media anuală a acestor emisii pentru un cetăţean UE este de 7 tone.
Majoritatea delegaţilor la COP27 – printre care vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene pentru Pactul verde european, Frans Timmermans, potrivit unui diplomat european – au folosit zboruri de linie pentru a ajunge la Sharm El-Sheikh.
Decizia de a călători în Egipt cu un avion privat a fost luată întrucât nu existau zboruri de linie astfel încât Charles Michel să poată reveni la Bruxelles unde urma să fie prezent la Parlamentul European, a declarat purtătorul său de cuvânt Barend Leyts pentru Politico.
Cabinetul preşedintelui Consiliului European a analizat şi posibilitatea ca acesta să se deplaseze în Egipt cu avionul premierului belgian Alexander De Croo, dar acesta urma să revină la Bruxelles înaintea încheierii programului oficial al lui Charles Michel la COP27.
Spre deosebire de numeroase guverne naţionale, Uniunea Europeană nu deţine propriile avioane pentru liderii instituţiilor sale. Închirierea unui avion privat a fost ”singura opţiune în aceste circumstanţe. Întrucât preşedinta Comisiei a fost de asemenea invitată la COP27, noi am propus să împartă un zbor”, a explicat Leyts.
Acesta a subliniat că închirierea avionului privat a a respectat regulile interne ale Consiliului, care stipulează că oficialităţile ar trebui să utilizeze zboruri de linie atunci când este posibil.
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a confirmat că Ursula von der Leyen şi Charles Michel au utilizat un zbor comun pentru a merge la Sharm El-Sheikh, precizând că ajungerea la destinaţie şi programul încărcat al şefei executivului UE au făcut dificilă eventuala folosire a unui zbor de linie.
”Faptul că cei doi preşedinţi au călătorit împreună, alături de echipele lor, arată că au făcut tot posibilul pentru a optimiza costurile călătoriei şi a reduce amprenta de carbon aferentă”, a adăugat reprezentantul Comisiei.
Anterior, executivul comunitar declarase că utilizarea zborurilor charter de către Ursula von der Leyen este limitată la ”circumstanţe excepţionale”, precum raţiuni de securitate sau negăsirea unui zbor de linie conform programului preşedintei CE.