China a depășit Japonia și SUA în clasamentul care reflectă dezvoltarea economică
Companiile din China au cumpărat anul trecut unul din cinci roboți industriali vânduți la nivel global, depășind astfel Japonia, recunoscută timp de decenii pentru utlizarea tehnologiilor avansate în producție, scrie cotidianul Financial Times.
China a cumpărat 36.560 de roboți industriali, în creștere cu aproape 60% față de anul 2012, arată datele Federației Internaționale de Robotică, organizație a industriei de profil, cu sediul în Germania.
Japonia a cumpărat 26.015 roboți anul trecut, în timp ce locul al treilea a fost ocupat de Statele Unite cu 23.679.
„China este piața de roboți industriali cu cea mai rapidă creștere. În câțiva ani, piața din China va fi semnificativ mai mare decât cele de pe locurile al doilea și al treilea”, a declarat Per Vegard Nerseth, șeful diviziei de robotică a producătorului elvețian de echipamente electrice și industriale ABB.
Vânzările de roboți către China au crescut, în medie, cu 36% în fiecare an în perioada 2008-2013, potrivit datelor Federației Internaționale de Robotică.
Potențialul pentru viitor este, de asemenea, uriaș, întrucât în 2012 China avea 23 de roboți la fiecare 10.000 de angajați în industria prelucrătoare, față de 396 în Coreea de Sud.
Cererea din China este susținută în principal de companiile multinaționale, mai ales de cele din industria auto. Companiile care produc în China autovehicule și componente auto generează circa 60% din cererea de roboți, potrivit unui studiu al firmei de consultanță Solidiance.
„Multe dintre companiile din China ar prefera în continuare ca cineva să-și rupă spatele încercând să ridice o cutie grea, în loc să plăteasacă pentru un stivuitor scump”, a declarat Pilar Dieter, șeful diviziei pentru Asia Pacific a firmei Solidiance.
Avansul tehnologic face roboții mai flexibili, preciși și autonomi, ceea ce permite utilizarea acestora pentru tot mai multe sarcini în procesele de producție.
Marii producători de roboți industriali, precum ABB – Elveția, Fanuc – Japonia și Kuka – Germania, au alocat resurse semnificative pieței chineze, pentru a încerca să profite de cererea ridicată.
„Producția de roboți este dominată de japonezi în prezent”, a declarat Pilar Dieter, estimând că șase companii nipone acoperă circa jumătate din piața chineză. În comparație cei mai mari patru producători din China au împreună doar 5% din piață.
În timp ce China este cea mai mare piață pentru vânzarea de roboți industriali, Japonia are, de departe, cel mai mare număr de roboți utilizați în industrie, cu peste 310.000 în 2012, comparativ cu 96.000 în China și 168.000 în SUA.