China a început testele pe mare ale celui de-al doilea său portavion
Cu o lungime de 315 metri, o greutate estimată între 66.000-70.000 tone și o viteză de 32 de noduri, portavionul Tip 001A Shandong va putea găzdui cel puțin 42 de aeronave – mai multe decât primul portavion –, incluzând aici atât avioane, cât și elicoptere.
Printre modelele de aeronave pe care le va putea transporta se numără avioanele de generația a patra J-15 și elicoptere model Changhe Z-18, Changhe Z-8JH (și alte variante), Harbin Z-9, precum și elicopterele model sovietic Kamov Ka-27 și Kamov Ka-31.
Shandong este al doilea portavion al forțelor navale chineze, după cel Tip 001 Liaoning (cunoscut și sub numele de Varyag), a cărui construcție a fost stopată în 1989 și care a fost cumpărat în fază neterminată de la Ucraina în 1998. Ulterior, Liaoning a trecut printr-o perioadă de modernizare și teste de câțiva ani, în momentul de față funcționând ca portavion de antrenament.
Tot într-o perioadă de teste a fost introdus și Shandong încă de pe 26 aprilie 2017, atunci când a fost lansat la apă, China intenționând să-l declare apt de luptă cândva în 2020. Lansarea la apă face parte din această perioadă de teste și se estimează că va dura 6-12 luni.
Anul trecut, China a început construcția celui de-al treilea portavion, de Tip 002, având în vedere altele două, de Tip 003, respectiv de Tip 004. Chiar și asa, Chinei îî lipsește experiența utilizării portavioanelor în situații de luptă, din acest punct de vedere aflându-se cu decenii în urma altor țări care dețin portavioane, precum Statele Unite, Franța, Marea Britanie, Rusia sau chiar India.