Prima pagină » Știri externe » China critică Malaezia pentru „timpul pierdut” în căutarea zborului MH370

China critică Malaezia pentru „timpul pierdut” în căutarea zborului MH370

China critică Malaezia pentru
Malaezia a fost vizată duminică, din nou, de critici în China, unde presa și navigatorii pe Internet considerau "prea tardive" anunțurile Guvernului malaysian despre deturnarea "deliberată" a avionului de tip Boeing 777, dispăriut de pe ecranele radarelor în urmă cu opt zile, relatează AFP.

Malaezia a fost vizată duminică, din nou, de critici în China, unde presa și navigatorii pe Internet considerau „prea tardive” anunțurile Guvernului malaysian despre deturnarea „deliberată” a avionului de tip Boeing 777, dispăriut de pe ecranele radarelor în urmă cu opt zile, relatează AFP.

Kuala Lumpur a anunțat sâmbătă că dezactivarea sistemelor de comunicație și schimbarea bruscă a direcției de zbor a avionului aparținând companiei Malaysia Airlines către Oceanul Indian sunt în „concordanță cu o acțiune deliberată a cuiva din avion”.

„Este evident că anunțarea unor informații atât de esențiale are loc teribil de târziu”, după șapte zile „atroce” îndurate de rudele pasagerilor dispăruți, a subliniat agenția de stat China Nouă într-un comentariu usturător.

„Această întârziere se explică fie printr-o lipsă de răspundere față de datorie, fie printr-o reticență de a împărtăși informații în timp real – ceea ce ar fi inacceptabil”, continuă agenția de stat, subliniind că Malaysia „nu poate să se eschiveze de la responsabilitatea pe care o are”.

„În absența – sau pur și simplu lipsa – unor informații atestate, au fost irosite eforturi masive”, prin concentrarea eforturilor într-o zonă în care avionul nu se afla, a insistat China Nouă.

„Acest lucru dovedește că aceste căutări din ultimele opt zile au avut loc în zadar și au ratat esențialul (…) și că ipotezele pe care autoritățile malaysiene se aventurau să le dezmintă s-au dovedit, până la urmă, exacte”, ironiza un comentariu publicat în The Beijing Times.

Nu este de mirare, se arată în continuare în comentariu, să vezi că înfloresc pe Internet întrebări conspiraționiste. „Am văzut așa-zise «zvonuri» devenind treptat veritabile predicții înaintea anunțurilor oficiale”, scrie comentatorul.

Pe de altă parte, navigatorii pe Internet nu sunt nici ei mai blânzi. „Un singur cuvânt poate să califice atitudinea Guventului malaysian: «impostură»”, scrie un utilizator într-un mesaj postat pe site-ul de microblogging Weibo.

„Reaua lor credință și înșelătoriile sunt atât de neîndemânatice astfel încât eu, un simplu observator, mi-am dat seama dintr-o privire”, scria altul.

Majoritatea datelor prin satelit prezentate sâmbătă de către premierul malaysian Najib Razak s-au scurs deja înainte în presa americană.

„Înțelegem nevoia disperată de informații (…), dar avem responsabilitatea de a furniza doar informații pe care le-am putut corobora”, s-a justificat sâmbătă Najib Razak. Malaysia Airlines a afirmat, pe de altă parte, că „a fost necesar timp” pentru a „verifica și analiza” aceste date.

Dintre cei 239 de pasageri care se aflau la bord, 153 erau cetățeni chinezi. Rude de-ale lor, adunate la Hotelul Lido, la Beijing, au anunțat că s-au întâlnit duminică, din nou, cu reprezentanți ai companiei aeriene, dar fără să obțină informații noi.

„Nu ne spun absolut nimic. Este grotesc. Dacă nu ne spun ceea ce s-a întâmplat cu adevărat, ce rost mai are?”, și-a exprimat indignarea un bărbat, intervievat pe holul hotelului.

În străinătate, unii experți pun sub semnul întrebării justificările autorităților malaysiene, întrebându-se de ce au permis atât de mult timp ca resurse atât de importante să fie trimise în Marea Chinei de Sud și cum a putut ca schimbarea traiectoriei avionului să scape sistemului apărării malayesiene.

„Este un stupefiant eșec în domeniul securității. Pare un eșec al tehnologiilor la toate nivelurile”, a declarat Ajaj Sahni, directorul Institute for Conflict Management de la New Delhi.

„De ce au avut nevoie de mai multe zile să «coroboreze» ceea ce le arătau imaginile de pe propriile radare?”, își exprimă uimirea Terence Fan, un expert aeronautic la Management University din Singapore.

„Nu puteau să știe de la început că diverse sisteme de transmisie ale avionului au fost oprite în momente diferite?”, adaugă el.

Citește și