Comerțul mondial cu alimente, perturbat de o criză de containere. Care este motivul
Produsele alimentare încep să fie depozitate în locuri nepotrivite ca urmare a faptului că transportatorii se grăbesc să trimită tot mai multe containere maritime goale către China.
Ca urmare a concurenței globale pentru aceste containere, Thailanda nu reușește să își transporte orezul, informează site-ul agenției Agerpres, care citează Bloomberg.
Într-o situație similară se află și Canada, care are dificultăți în ceea ce privește transportul mazării, dar și India, în privința transportului de zahăr.
Trimiterea de containere goale spre China, o afacere tot mai profitabilă
Trimiterea containerelor maritime goale către China a devenit o afacere atât de profitabilă încât chiar și unii furnizori americani de soia boabe au trebuit să depună eforturi considerabile pentru a obține containerele necesare aprovizionării clienților din Asia.
„Oamenii nu îşi pot trimite bunurile acolo unde au nevoie. Unul dintre clienţii mei trimitea săptămânal între 8 şi 10 containere cu orez din Thailanda în Los Angeles. Însă acum poate să trimită doar maximum trei containere pe săptămână”, spune Steve Kranig, director de logistică la firma de transport IM-EX Global Inc.
Principalul motiv al acestei crize este revenirea rapidă a economiei chineze după criza COVID-19. Astfel, China, care are o economie bazată pe exporturi, plătește prime consistente pentru containerele maritime, astfel că transportatorii preferă să le trimită goale în China în loc să aștepte ca acestea să fie umplute.
Această situație riscă să ducă la o creștere a prețurilor alimentelor la nivel global
Această situație ar putea duce la creșterea prețurilor alimentelor, ca urmare a majorării costurilor cu transportul. Astfel, prețurile zahărului au atins în ianuarie cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani, iar întârzierile înregistrate în ceea ce privește livrările de soia din SUA ar putea duce la creșteri ale prețului tofu și laptelui de soia pentru consumatorii asiatici, potrivit lui Eric Wenberg, directorul Specialty Soya and Grains Alliance.
Cu toate acestea, unii specialiști ne liniștesc și susțin că o creștere la nivel global a costurilor cu alimentele este puțin probabilă.
Arnaud Petit, director la International Grains Council, spune că doar un mic procent din tranzacțiile cu cereale și oleaginoase se realizează prin intermediul containerelor maritime. Totodată, este neclar cât de mult din creșterea costurilor de transport ar putea companiile să transfere către consumatori, dată fiind recesiunea provocată de pandemia de COVID-19.