Comisia Europeană propune o taxă suplimentară pentru transportul maritim
Comisia Europeană propune extinderea sistemului de tranzacționare a emisiilor (ETS) pentru ca acesta să includă și navele comerciale.
Scopul propunerii este acela de a obține fonduri pentru susținerea economiilor europene în această perioadă de criză, dar și pentru a promova o creștere economică sustenabilă. Cu toate acestea, planul Comisiei de a impune noi taxe pentru emisiile poluante ale navelor ar putea agrava tensiunile comerciale din această perioadă și ar putea afecta eforturile internaționale de combatere a încălzirii globale, notează CNN.
Uniunea Europeană intenționează să folosească 30% din fondul de 750 de miliarde de euro alocat revenirii economiilor europene, dar și o parte semnificativă din bugetul UE pentru următorii șapte ani pentru proiecte legate de climă, în încercarea de a deveni primul continent neutru în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră.
Propunerea, respinsă de transportatori
Dar taxarea suplimentară a transportului naval a deranjat reprezentanții acestei industrii, care susțin că aceasta ar submina eforturile de combatere a schimbărilor climatice la nivel global și ar putea să provoace o reacție de respingere din partea țărilor din afara UE, riscând, astfel, să provoace noi dispute comerciale.
ETS acoperă deja emisiile de gaze cu efect de seră provenite de la peste 11.000 de instalații de producere a energiei electrice și fabrici, precum și cele provenite de la toate zborurile interne din UE, operate de aproximativ 500 de companii aeriene. Împreună, activitățile pe care le acoperă generează aproape jumătate din emisiile de gaze cu efect de seră ale Blocului comunitar. Companiile primesc sau cumpără certificate de emisii, care pot fi ulterior tranzacționate. Numărul acestor certificate este redus treptat, astfel încât emisiile să scadă.
Camera de Transport Maritim din Statele Unite a declarat pentru CNN Business că solicită tuturor guvernelor din afara Uniunii Europene să se opună acestei măsuri care vizează transportul maritim și să recunoască autoritatea Organizației Maritime Internaționale, un organism ONU, în ceea ce privește reducerea emisiilor navelor.
Criticii propunerii spun că țările din afara Uniunii Europene ar putea să considere măsura ca fiind mai mult decât o modalitate de a strânge bani. Comisia Europeană a estimat că extinderea ETS în ceea ce privește sectorul maritim și obligarea companiilor aeriene să plătească mai mult pentru certificatele verzi ar putea aduce 10 miliarde de euro pe an bugetului european.