Confuzie privind circumstanțele morții uneia dintre victimele accidentului din San Francisco

Publicat: 08 07. 2013, 09:48
Actualizat: 08 07. 2013, 10:06
Atenția se îndrepta, duminică, spre piloții zborului Asiana 214 și tentativa lor tardivă de a accelera pentru a evita ratarea aterizării la San Francisco, în timp ce noi informații ridică semne de întrebare asupra modului în care a murit una dintre cele două adolescente chineze, relatează AFP.

Atenția se îndrepta, duminică, spre piloții zborului Asiana 214 și tentativa lor tardivă de a accelera pentru a evita ratarea aterizării la San Francisco, în timp ce noi informații ridică semne de întrebare asupra modului în care a murit una dintre cele două adolescente chineze, relatează AFP.

Prăbușirea avionului Boeing 777-200 a provocat moartea a două adolescente chineze și rănirea altor 182 dintre cele 307 persoane aflate la bord, dintre care șase sunt încă în stare „critică”.

Experții agenției americane de securitate a transporturilor (NTSB) au oferit, duminică, la San Francisco primele rezultate ale anchetei.

Cele două cutii negre, găsite în cursul nopții și expediate imediat la Washington, au fost analizate și au furnizat „date bune”, a declarat Deborah Hersman, președinta NTSB, în cadrul unei conferințe de presă.

Potrivit conversațiilor din carlingă, zborul s-a desfășurat normal și problemele au apărut abia în ultimul minut, când echipajul a încercat să accelereze chiar înainte de aterizare și a cerut turnului de control autorizația de a lua altitudine.

„Solicitarea unuia dintre membrii echipajului de a accelera a fost lansată cu aproximativ șapte secunde înainte de impact. Iar apelul (către turnul de control) pentru a lua altitudine a sosit cu o secundă și jumătate” înainte ca partea din spate a avionului să lovească solul, provocând accidentul, a declarat Hersman.

Potrivit mai multor analiști citați de presa americană, solicitarea piloților a venit mult prea târziu.

Datele cutiei negre care înregistrează parametrii tehnici au confirmat că, în apropierea pistei, „aeronava a încetinit și că viteza era mai mică decât viteza optimă”, a explicat ea.

„Accelerarea s-a făcut cu câteva secunde înaintea impactului, iar motoarele au răspuns normal”, a adăugat ea.

Rugată să precizeze dacă viteza avionului era ușor sau net inferioară vitezei optime, Hersman a afimat că aceasta era „mult inferioară”.

O înregistrare video realizată de un martor ocular și difuzată duminică de CNN confirmă că partea din spate a avionului a lovit un dig care separă pista de apele învecinate, în golful San Francisco, înainte ca aeronava să aterizeze pe burtă.

CNN a citat, de asemenea, oficiali ai agenției de securitate aeriană sud-coreene, potrivit cărora căpitanul, identificat drept Lee Kang-gook, avea doar 43 de ore de zbor pe aeronavele Boeing 777-200.

Președinta NTSB a precizat că este „prea devreme pentru a se ajunge la vreo concluzie” privind cauzele accidentului. „Toate opțiunile sunt pe masă”, a declarat ea.

„Avem informații preliminare dar mai avem încă multă muncă. Trebuie să interogăm echipajul. Trebuie să interogăm echipele de salvare. Trebuie să analizăm datele brute ale cutiilor negre și benzile turnului de control”, a explicat ea, amintind că ancheta ar putea dura „până la 18 luni”.

Semne de întrebare au apărut duminică privind circumstanțele în care a murit una dintre cele două adolescente. Potrivit San Francisco Chronicle, pompierii ar fi informat institutul medico-legal că una dintre victime ar fi putut fi lovită de un vehicul al echipelor de salvare în timp ce zăcea pe pistă.

Autopsiile celor două adolescente erau în curs de desfășurare, iar rezultatele ar putea fi cunoscute luni, potrivit site-ului de Internet al cotidianului.

„Dacă ne bazăm pe rănile suferite, este posibil ca unul dintre vehiculele noastre să fi agravat rănile (anterioare), sau un alt vehicul”, a recunoscut Joanne Hayes-White, șefa pompierilor din San Francisco. „Este ceva ce s-ar fi putut întâmpla în haos”, a adăugat ea.

Nouăsprezece persoane erau încă spitalizate duminică la San Francisco General Hospital. „Dintre cele 19, șase sunt în stare critică, între care un copil”, a precizat Rachel Kagan, purtătoarea de cuvânt a spitalului.

„Rănile cele mai grave sunt traumatisme craniene și răni abdominale grave, cu hemoragie”, a precizat Margaret Knudson, responsabilă de serviciul de chirurgie al spitalului. „Există mai multe pesoane cu fracturi grave la coloana vertebrală, dintre care unele vor antrena o paralizie”, a adăugat ea.

Printre pasageri, majoritatea asiatici, figurează și canadieni, americani, indieni, precum și un cetățean francez.

Cele două adolescente decedate în accident făceau parte dintr-un grup de 35 de elevi chinezi care ar fi trebuit să petreacă trei săptămâni la West Valley Christian School, la nord de Los Angeles. Școala a anunțat pe site-ul său de Internet că va organiza joi o ceremonie în memoria lor.

Președintele general al Asiana Airlines, Yoon Young-doo, a afirmat într-o conferință de presă, duminică, la Seul că primele informații exclud a priori ipoteza unei probleme tehnice.

„Din ceea ce știm, nu a fost o problemă de motor sau mecanică” înaintea accidentului, adăugând că piloții erau experimentați, cu aproximativ 10.000 de ore de zbor fiecare.

A doua companie aeriană sud-coreeană după Korean Air, Asiana Airlines se bucură de o reputație excelentă în materie de securitate. Ultimul accident care a implicat un zbor comercial datează din iunie 1993, când un Boeing 737 s-a prăbușit pe un munte din sud-vestul țării, provocând 68 de morți și 44 de răniți.