Consiliul Europei a publicat observațiile privind absența recunoașterii legale a relațiilor de același sex în România
Astăzi, Comisarul pentru drepturile omului din cadrul Consiliului Europe și-a publicat observațiile scrise la Curtea Europeană a Drepturilor Omului împotriva României care se referă la absența unui cadru legal pentru recunoașterea relațiilor stabile de același sex.
Florin Buhuceanu si Victor Ciobotaru v. Romania
„Comisarul și-a publicat observațiile scrise la Curtea Europeană a Drepturilor Omului cu privire la cazul Florin Buhuceanu și Victor Ciobotaru și alte 12 cazuri împotriva României, care se referă la absența unui cadru legal pentru recunoașterea relațiilor stabile de același sex”, se arată în comunicatul oficial publicat de Consiliul Europei.
Conform raportului ECRI din 2019 privind România si acceptarea socială a LGBTI, procentajul este încă scăzut, iar discriminarea și hărțuirea rămân pe scară largă.
De la 1 octombrie 2011, Codul civil român include o prevedere care interzice în mod explicit căsătoria între persoane de același sex.22 Întrucât in 2008, membri ai parlamentului și ai Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (al României Organismul pentru Egalitate) au introdus în parlament mai multe propuneri legislative pentru recunoașterea legală a parteneriatelor de același sex, fără succes. Patru proiecte de lege sunt în prezent în curs de examinare.
În 2018, pe baza unei inițiative populare, a avut loc un referendum cu privire la o propunere de modificare a
Constituția românească pentru a defini familia ca „fiind întemeiată pe căsătoria liber consimțită
între un bărbat și o femeie ”(acest limbaj ar fi înlocuit„ între soți ”). campania înaintea referendumului a fost marcată de declarații multiple care incitau la ură și discriminare împotriva persoanelor LGBTI, inclusiv de către oficiali de stat. Referendumul privind definiția din familie a fost învinsă din cauza rezultatului scăzut (21% din participare când 30% a fost necesar).
În urma unei noi inițiative populare, un proiect de lege care propune din nou aceeași modificare a Constituției
a fost publicat în Monitorul Oficial din 13 august 2020. Au existat și unele evoluții pozitive. În septembrie 2018, într-o decizie legată de cazul Coman menționat mai sus cu privire la recunoașterea căsătoriilor de același sex contractate în străinătate și libertatea de circulație a cetățenilor UE și SEE în România, Curtea Constituțională a României a decis că „relația unui cuplu format din persoane de același sex se încadrează în noțiunea de„ viață privat ”, precum și sub noțiunea de„ viață de familie ”, la fel ca relația stabilită de cuplu heterosexual, iar acest fapt declanșează incidența protecției dreptului fundamental la viața privată și de familie […] ”
Atitudinile societății față de persoanele LGBTI evoluează, de asemenea. In timp ce Sondajul Eurobarometru din 2006 a constatat că 11% dintre respondenții români au fost de acord cu declarația „Căsătoriile între persoane de același sex ar trebui permise în toată Europa” (față de media UE de 44%), 29% au făcut acest lucru în Eurobarometrul special din 2019 privind acceptarea socială a persoanelor LGBTI (cu o medie UE de 69%).
Un studiu publicat de Organismul Român pentru Egalitate în februarie 2019 a arătat că 38% din respondenții au considerat că parteneriatele civile ar putea fi o soluție pentru cuplurile de același sex, în timp ce 60% s-a opus.
Consiliul Europei: Statele ar trebui să permită cuplurilor de același sex recunoașterea juridică eficientă și nediscriminatorie
Comisarul Mijatović subliniază că cuplurile stabile de același sex, cu sau fără copii, fac parte din diversitatea bogată a familiilor care alcătuiesc societățile noastre – indiferent dacă un stat le recunoaște sau nu. Ea subliniază că, în absența unei astfel de recunoașteri, totuși li se interzice să se bucure pe deplin de dreptul lor la viața privată și de familie, astfel cum este garantat în Convenția europeană a drepturilor omului (articolul 8) și că acest lucru are un impact substanțial asupra cotidianului lor. vieți.
Comisarul subliniază că statele ar trebui să permită cuplurilor de același sex recunoașterea juridică eficientă și nediscriminatorie sub formă de căsătorie civilă, uniuni civile sau parteneriate înregistrate, în conformitate cu jurisprudența Curții. O astfel de recunoaștere, adaugă ea, trebuie să ofere un cadru clar și previzibil și să fie suficient de cuprinzătoare pentru a acoperi nevoile unui cuplu într-o relație stabilă în toate aspectele vieții.
Comisarul subliniază consensul în creștere din Europa cu privire la această problemă, 30 de state membre ale Consiliului Europei oferind în prezent recunoaștere legală pentru cuplurile de același sex într-o formă sau alta. Ea subliniază că absența consensului la nivel național nu poate fi considerat un argument valid pentru a refuza recunoașterea legală cuplurilor de același sex.
„Absența recunoașterii legale pentru cuplurile de același sex constituie discriminare pe motiv de orientare sexuală”
Comisarul Mijatović concluzionează că „principiul egalității în fața legii impune ca recunoașterea legală să fie disponibilă partenerilor de același sex” și că „absența recunoașterii legale pentru cuplurile de același sex constituie discriminare pe motiv de orientare sexuală”.
Intervențiile terților sunt un instrument suplimentar la dispoziția comisarului pentru a contribui la promovarea și protejarea drepturilor omului. Acestea sunt prevăzute de Convenția europeană a drepturilor omului și se bazează pe țara și activitățile tematice ale comisarului.