Sezonul sărbătorilor de iarnă din acest an este departe de unul obișnuit în Spania, unde neajunsurile provocate de criza economică au redus substanțial bugetele de cumpărături ale familiilor, dând naștere unui nou model de comerț.
Așa-numitele „mercadillos”, sau mici piețe, adună bunuri nevândute de la retailerii mari mari și produse de la persoane aflate în dificultate, îndeosebi de la șomeri, și le comercializează la preț redus, mizând în mare măsură pe publicitatea prin intermediul rețelelor de socializare, potrivit unui reportaj realizat de New York Times.
Magazinele improvizate au schimbat felul în care spaniolii fac cumpărături de sărbători, cu o prezență online solidă completată de o atmosferă plăcută, relaxată la fața locului.
Pentru antreprenorii aflați în dificultate, noul model de business se dovedește salvator. Familiile cu posibilități financiare modeste se bucură de chilipirurile aduse de noile magazine, în timp ce șomerii își completează veniturile din vânzarea bunurilor de care nu mai au nevoie.
Spre exemplu, o „mică piață” deschisă în decembrie în Madrid a funcționat timp de o săptămână, comercializând haine secondhand pentru femei cumpărate de la persoane aflate în dificultate. Inițial, magazinul și-a propus să adune și să vândă numai 500 de produse, însă avalanșa de persoane care și-au adus hainele a determinat extinderea „programului” la 800 de produse. Veniturile au totalizat aproape 60.000 de euro, inițiatorii proiectului păstrând un comision de 35%.
În medie, o familie din Spania va cheltui în acest an 790-920 dolari pe cumpărăturile de Crăciun, în scădere cu 38% față de 2007, potrivit unui studiu realizat de școala de business Esade.
Criza economică și șomajul ridicat au adus schimbări radicale în retailul spaniol. Aproximativ 70% dintre spanioli consultă ofertele pe internet înainte de a cumpăra cadouri, iar 25% spun că nici nu iau în calcul vizitarea unui magazin mare, potrivit sondajului Esade.