Criza Covid-19 mută presa din Franța în online! Le Monde dă tonul schimbării
Presa din Franța începe să părăsească printul pentru sectorul digital, arată AFP într-un material publicat joi, 11 februarie. La baza unei asemenea decizii să criza generată de pandemia Covid-19. Anul 2020 s-a dovedit a fi unul atipic, dar nu neapărat catastrofal pentru ziarele din Hexagon. E drept, vânzările au înregistrat o scădere uşoară, dar în schimb a crescut publicitatea din online, stimulată de nevoia de informare şi de divertisment a cititorilor pe durata pandemiei de coronavirus.
În total, au fost vândute 1,9 miliarde de exemplare, reprezentând un recul de 1,5%, afirmă Jean-Paul Dietsch, directorul general adjunct al Alliance pour les Chiffres de la Presse et des Medias.
Al doilea an consecutiv de pierderi
Totuși, Dietsch crede că presa generalistă „s-a descurcat mai bine decât anticipau scenariile pesimiste”. În pofida unui context nefast pentru numeroase industrii, presa franceză a suferit o scădere mai mică decât în 2019, când înregistrase un recul al difuzării sale de 3,6% în raport cu anul 2018. Însă, chiar și privind partea plină a paharului, tot nu poate fi ignorat faptul că pentru al doilea an consecutiv ziarele din Franța sunt pe minus.
Astfel, concluzia trasă de managerii din mass-media este că pandemia Covid-19 a accelerat tranziţia de la print spre online. De exemplu, vânzările de ziare şi reviste în versiuni digitale (PDF), care reprezintă 356 de milioane de exemplare, au crescut cu 34,3% în 2020! Mai mult, site-urile şi aplicaţiile de presă au înregistrat un număr record de accesări, ajungând la peste 26 de miliarde şi reprezentând o creştere cu 31,9%!
Cotidianul Le Monde dă tonul schimbării
Ziarele naţionale, „pioniere ale sectorului digital” (Jean-Paul Dietsch), au început să culeagă roadele investiţiilor făcute până acum: au vândut în 2020 1,4 milioane de exemplare pe zi (+3,4%)! Mai mai mult de jumătate au fost versiuni în online.
Le Monde dă tonul schimbării, legendarul ziar putându-se lăuda cu o creştere de două cifre: +20,8% pentru cele peste 393.000 de exemplare vândute în medie în fiecare zi, dintre care 280.000 au fost versiuni digitale. Liberation a înregistrat cea de-a doua creştere procentuală, de 8,1%, cu 76.522 de exemplare vândute. Al doilea cel mai vândut ziar la nivel nivel naţional, cu 331.927 de exemplare, Le Figaro a înregistrat şi el o creştere de 1,2%. Creşteri au înregistrat şi Les Echos (+3,6%) şi l’Humanite (+5,9%).
Fără să fie o mare surpriză, difuzarea presei gratuite, distribuită în principal în gări şi staţii de metrou, s-a prăbuşit în 2020 (-41,3%).