CRIZĂ. Cum să faci bani în plină pandemie. Statul care obligă Facebook și Google să plătească firmele de media
Platformele digitale globale Google și Facebook vor fi obligate să plătească pentru conținutul de știri în Australia, a declarat guvernul autralian în cursul zilei de luni, în contextul pandemiei de coronavirus care a determinat o prăbușire a veniturilor din publicitate.
Trezorierul Josh Frydenberg a declarat că Comisia Australiană pentru Concurență și Consumatori (ACCC) va lansa la sfârșitul lunii iulie proiectele de reguli pentru ca platformele să plătească o compensație echitabilă pentru conținutul jurnalistic preluat de la mass-media, relatează Fox News.
CRIZĂ. Cum să faci bani în plină pandemie. Statul care obligă Facebook și Google să plătească firmele de media
Josh Frydenberg consideră că Australia poate avea succes acolo unde alte țări, inclusiv Franța și Spania, nu au reușit să determine Google și Facebook să plătească pentru acest tip de conținut.
Google și Facebook, obligate să plătească
„Nu ne vom renunța din cauza amenințărilor lor. Înțelegem provocarea cu care ne confruntăm. Acesta este un munte mare de urcat. Este vorba despre companii mari cu care avem de-a face, dar există și multe lucruri în joc, așa că suntem pregătiți pentru această luptă”, a declarat acesta când a făcut anunțul oficial.
ACCC încercase să negocieze un cod voluntar prin care giganții globali ar fi de acord să plătească companiile tradiționale de media pentru conținutul lor.
Dar părțile nu au putut fi de acord cu „această problemă-cheie de plată pentru conținut”, a menționat Josh Frydenberg.
Ministrul Comunicațiilor, Paul Fletcher, a declarat că Australia va adopta o abordare diferită față de cea a Europei, bazându-se pe dreptul concurenței și nu pe dreptul de autor.
Google și Facebook au spus că au lucrat la termenul limită cu ACCC din noiembrie pentru a negocia un cod voluntar.
Reacția Facebook
„Suntem dezamăgiți de anunțul guvernului, mai ales că am muncit din greu pentru a fi gata la termenul convenit”, a declarat Will Easton, directorul general al Facebook pentru Australia și Noua Zeelandă.
„COVID-19 a avut un impact asupra tuturor afacerilor și industriei din toată țara, inclusiv a editorilor, motiv pentru care am anunțat o nouă investiție globală pentru a sprijini organizațiile de știri într-un moment în care veniturile din publicitate scad”, a adăugat el, referindu-se la o investiție de 100 de milioane de dolari în industria de știri anunțată în martie.
Reacția Google
Google a a anunțat că a luat legătura cu mai mult de 25 de editori australieni pentru a-și primi plata bazându-se pe un cod voluntar.
„Am căutat să lucrăm constructiv cu industria, ACCC și guvernul pentru a dezvolta un cod de conduită și vom continua să facem acest lucru în procesul revizuit stabilit astzăi de guvern”, se arată într-un comunicat Google.
Președintele ACCC, Rod Sims, a arătat perspectiva că Googlemai degrabă și-ar închide platformele de știri australiane, mai degrabă decât să plătească pentru conținut așa cum a făcut în Spania.
Michael Miller, președinte executiv Australasia al News Corp. Australia, cel mai mare editor de ziare din țară, a declarat: „Dorim o plată echitabilă și, în același timp, una substanțială”.
Plăți de milioane de dolari
Josh Frydenberg a refuzat să estimeze cât vor plăti Google și Facebook companiilor media de știri, în afară de a spune că ar însemna milioane de dolari.
Google a plasat 47% din cheltuielile de publicitate online, excluzând anunțurile clasificate în Australia, iar Facebook a solicitat 24%, a declarat el.
Companiile de media au încetat să mai tipărească zeci de ziare în toată Australia, deoarece criza provocată de coronavirus i-a determinat agenții de publicitate să nu mai cheltuiască.