„Problema are legătură cu faptul că este un război al prețurilor între retailerii francezi”, spune Thierry Roquefeuil, președintele federației producătorilor de lapte FNPL. „Retailerii francezi refuză să crească prețurile, chiar și cu câțiva cenți, chiar și în cazul untului. Producătorii de lactate remarcă că este o cerere externă la prețuri mai mari, așa că vând în afară”, explică Roquefeuil.
Prețurile globale ale untului aproape s-au triplat, ajungând la 7.000 de euro tona de la 2.500 de euro, în 2016, potrivit Agritel, o companie de consultanță cu sediul în Paris. În Europa, prețurile au ajuns la 6.500 de euro tona, în luna septembrie, cel mai ridicat nivel de când Comisia Europeană a început să colecteze astfel de date.
Ministrul Agriculturii, Stephane Travert, a declarat că speră să se ajungă curând la un acord între retaileri și producătorii de lactate.
Potrivit unui raport publicat de compania Nielsen, 30% din cererea de unt din supermarketurile din Franța nu a fost acoperită în perioada 16-22 octombrie. În unele supermarketuri, cota s-a ridicat la 46%.
„Deficitul de unt din supermarketurile din Franța este o consecință directă a crizei de lapte din 2016 care a generat o scădere cu 3% a producției”, a explicat Xavier Hollandtsni, expert în domeniul agricol.
Piața untului a înregistrat, de asemenea, o cerere ridicată, în special, în Asia.
Franța este cel mai mare consumator de unt pe cap de locuitor din lume.