Deschiderea noului an școlar la Liceul Internațional de Informatică din București (ICHB), instituția de învățământ care are cei mai mulți olimpici internaționali din țară, aduce în discuție mai multe controverse legate de situația învățământului particular turcesc, în urma arestării a 25.000 de profesori și a desființării a 1.500 de școli considerate ca fiind influențate de gândirea intelectualului turc Fatullah Gulen. Profesorii din România care predau la școlile turcești au fost chemați în Turcia, atât de familii cât și de autorități, doar trei dintre aceștia alegând să plece în țara natală.
Directorul General al Instituțiilor de Învățământ Lumina, Fatih Goktaș, a povestit pentru MEDIAFAX că Ambasada Turciei a făcut presiuni pentru ca profesorii turci să fie trimiși acasă.
„În Turcia, în urma loviturii de stat, s-au închis 1.500 de școli, universități particulare, tot. Asta e situația în Turcia, dar nu afectează situația școlilor particpulare din alte țări. În general, profesorii turci de aici au dublă cetățenie. Ideea e că o parte din materiile care se predau aici, în general materii de Real (matematică, chimie, biologie, fizică, informatică) se predau în limba engleză și nu prea găseam profesori români care să poată preda aceste materii în limba engleză, de aceea am adus profesori din Turcia. Ambasada Turciei a cerut niște documente, dar nu le-am dat. De asemenea, Ambasada a făcut presiuni asupra profesorilor din Turcia, să se întoarcă înapoi, că școlile acestea suportă mișcarea lui Gulen și tot așa. Însă noi nu suntem o mișcare, noi ne folosim doar de ideile lui Gulen. Numai trei profesori de-ai noștri se vor întoarce în Turcia, familiile lor i-au rugat să se întoarcă înapoi, restul rămân aici. E periculos să te întorci acolo acum, sigur că e, gândiți-vă că au arestat 25.000 de profesori. România este siguranță, eu mă simt acasă aici”, a spus directorul.
La rândul său, Mustafa Oz, directorul Liceului Internațional de Informatică, spune, despre zvonurile care au apărut conform cărora diplomele absolvenților Lumina nu vor fi recunoscute în Turcia, că aceasta este doar o manevră politică, având în vedere că tinerii termină cu o diplomă de Bacalaureat, ori aceea nu are cum să nu fie recunoscută.
„Este o manevră politică a domnului vicepremier turc, însă liceul nostru nu emite diplome, diplomele sunt date de Ministerul Educației în urma susținerii examenului național de Bacalaureat. Dacă Turcia nu recunoaște diplomele elevilor noștri, adică diplomele de Bac, atunci este o problemă între două state, dar nu cred că va fi cazul fiindcă ceea ce face vicepremierul este doar o manevră politică, vrea să influențeze oamenii. În rest, copiii noștri primesc aceleași diplome ca toți copiii din România, diplomele de Bacalaureat”, a explicat directorul liceului.
Întrebat dacă profesorii turci au avut probleme până acum având în vedere tot ce se întâmplă în Turcia, acesta a spus că diplomele științifice ale profesorilor nu pot fi anulate pur și simplu, acestea fiind documente obținute în urma unei munci științifice.
„Domnul vicepremier turc a declarat că nici diplomele profesorilor turci nu vor mai fi valabile, ca să nu mai profesăm noi în continuare, dar și aceasta este o altă manevră politică pentru că diplomele sunt obținute după o muncă științifică, nu altceva. Odată ce le-ai obținut legal, nu mai pot fi anulate. Ce s-a întâmplat, de fapt, este că profesorilor turci li s-a anulat permisul de muncă din Turcia, nu diplomele. Cu aceleași diplome, profesorul respectiv poate preda oriunde în lume. Profesorii care predau aici au diplome aprobate de autoritățile din România, iar permisul de muncă nu e dat de Ambasada Turciei, ci de autoritățile din România, nu au nicio legătură cu ce spune domnul vicepremier turc”, a explicat directorul.
În ceea ce privește legătura cu Gulen, el a explicat că aceasta este numai la nivel de aboradre filosofică. „Legătura noastră cu Gulen este doar la nivel de idei, care promovează pacea, toleranța între etnii, popoare și religii diferite. (…) Gulen face o constatare interesantă, el spune așa: sunt trei boli majore în lume care ne afectează pe toți. Aceste boli sunt neștiința (lipsa de educație), sărăcia și discriminarea. Tratamentul pentru toate aceste trei boli este rezolvarea primei probleme, cea de educație. Oamenii needucați pot fi manipulați foarte ușor, pot fi manipulați de grupuri teroriste, de infractori. De aceea, Gulen recomandă să se investească în educație în lume, un om educat, cu mintea luminată, nu poate fi manuipulat. De aceea, în Turcia au fost arestați membrii societății care sunt cei mai educați – doctori, academicieni, profesori, procurori, judecători și jurnaliști. Unora, din păcate, nu le place educația, apreciază mai mult needucația decât educația”, a mai spus Oz.
La rândul său, Ismail Șahin, care lucrează în cadrul instituției de învățământ Lumina de aproape 19 ani de zile, în calitate de profesor de matematică, spune că ceea ce se întâmplă în Turcia nu are nicun sens. „După părerea mea, ce se întâmplă în Turcia nu poate fi explicat logic, nu are sens din punct de vedere al drepturilor umane și nu cred că are precedent. Nu s-a mai întâlnit un caz de genul acesta în istorie, chiar dacă au fost situații asemănătoare, din multe puncte de vedere e diferit ce se întâmplă acum, se fac prea multe lucruri urâte asupra oamenilor, în Turcia, fără niciun fel de explicație, din cauza unor idei”, a declarat acesta.