Prima pagină » Știri externe » Cum a luat naștere AirAsia, compania-minune a industriei, al cărei avion cu 162 de pasageri a dispărut între Indonezia și Singapore

Cum a luat naștere AirAsia, compania-minune a industriei, al cărei avion cu 162 de pasageri a dispărut între Indonezia și Singapore

Cum a luat naștere AirAsia, compania-minune a industriei, al cărei avion cu 162 de pasageri a dispărut între Indonezia și Singapore
CEO-ul AirAsia Tony Fernandes, un magnat malaysian care a transformat într-un deceniu o companie mică și muribundă în liderul pieței low cost din Asia, se confruntă cu prima sa criză majoră, după dispariția duminică a Airbusului care efectua zborul QZ8501 cu 162 de persoane la bord, relatează AFP.

Compania AirAsia este considerată pioniera unei revoluții pe cerul Asiei de Sud-Est și a înregistrat o creștere spectaculoasă după ce a fost achiziționată în 2001 de către acest om de afaceri flamboaiant, comparat frecvent cu fondatorul britanic al grupului Virgin Richard Branson.

Fernandes a comunicat rapid, duminică, în timp ce compania sa lovea de prima sa criză – dispariția avionului de tip Airbus A320 care asigura o legătură între Indonezia și Singapore.

„Vă mulțumesc pentru gânduri și rugăciuni. Trebuie să rămânem puternici”, a scris într-un mesaj postat pe Twitter CEO-ul Air Asia, în timp ce pleca la Surabaya, în estul Insulei Java, de unde sunt originari cei mai mulți dinttre pasageri.

„Gândurile mele se îndreaptă numai către pasageri și echipajul meu”, a adăugat el.

Fost vicepreședinte pentru regiune la Time Warner, după ce a lucrat la Virgin în anii ’80, potrivit biografiei postate pe site-ul AirAsia, Fernandes, în vârstă de 50 de ani, este creditat cu o avere de 650 de milioane de dolari (530 de milioane de euro) de către revista Forbes, a cărei ediție în Asia i-a acordat titlul de omul de afaceri al anului în 2010.

„Toată lumea poate să zboare”

Purtând mai degrabă blugi și șapcă, în loc de costum și cravată, el este un om al provocărilor, care a achiziționat în 2001 – în schimbul sumei simbolice de un ringgit malaysian – AirAsia, o campanie muribundă la acea dată, dotată cu două avioane și având datorii în valoare de 11 milioane de euro. Pentru a injecta bani în companie, el și-a pus casa gaj.

Atentatele de la 11 septembrie au zdruncinat sectorul aerian în 2001, puțini fiind cei care-i acordau o șansă de reușită.

„De-acum toată lumea poate să zboare” este sloganul ales de fostul controlor financiar de la Virgin Communications pentru compania sa aeriană.

Rapid, el transformă compania într-o putere în ascensiune în sectorul aerian asiatic, cu profituri în creștere și rute care se extind în întreaga lume.

Compania are în prezent o flotă de 120 de avioane de tip Airbus A320 și este unul dintre cei mai mari clienți ai grupului aeronautic european. Ea a comandat peste 350 de avioane, care urmează să fie livrate până în 2026 și a obținut numeroase distincții în lume.

„Este, evident, un mare șoc pentru noi și ne prăbușim văzând ceea ce s-a întâmplat. Este incredibil”, a declarat Tony Fernandes în fața presei, după ce a sosit la Surabaya.

Expertul în aviație Shukor Yusof este totuși de părere că spiritul său antreprenorial îi va permite să depășească această criză.

„Acest incident nu-i va afecta spiritul antreprenorial lui Fernandes. Este un incident nefericit. AirAsia rămâne un transportator low cost solid. Eu cred că oamenii vor susține AirAsia”, a declarat acest expert de la Endau Analytics.

Fernandes, care are origini indiene și portugheze, este căsătorit și are doi copii.

Citește și