România a introdus, la finalul anului trecut, Sistemul de Garanție – Returnare (SGR), prin care clienții plătesc o garanție de 50 de bani per ambalaj de sticlă, PET sau metal, bani pe care îi pot recupera atunci când returnează aceste ambalaje.
Sistemul nu este unul nou la nivel european, însă România a început și ea să îl adapteze, pentru a reduce cât mai mult cantitatea de deșeuri nereciclate.
Potrivit Fanatik, un sistem similar începe să fie implementat și în Bulgaria, unde este disponibil, momentan, doar în magazinele Lidl și Kaufland.
Potrivit sursei citate, așa cum se întâmplă și în România, vor putea fi reciclate și valorificate doar acele ambalaje vândute pe teritoriul țării de la sud de Dunăre, deci românii nu vor putea primi garanție în Bulgaria pentru ambalajele achiziționate în România.
Aparatele de colectare a sticlelor de plastic și a dozelor de băutură uzate sunt amplasate în momentul de față în 15 magazine. Cele două companii au astfel de aparate în 9 orașe din țară, printre care se numără Sofia, Plovdiv, Varna, Gabrovo, Dobrich și Montana.
Pentru a-i stimula să recicleze mai mult, clienții bulgari primesc un ecobonus în valoare de 5 cenți pentru fiecare ambalaj returnat. Automatele acceptă sticle de plastic de până la 3 litri din material PET, marcate cu simbolul corespunzător, mai arată sursa citată.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet anunță că s-a recuperat o jumătate de miliard de peturi, doze sau sticle prin Sistemul de Garanție și Returnare. Fechet transmite, după ședința de guvern, că SGR este cel mai bun exemplu de sustenabilitate și inovație din ultimii 30 de ani, în materia economiei circulare din România.
Ministrul Mediului precizează că băuturile aflate în recipiente fără logo-ul SGR pot fi comercializate dacă sunt în termenul de valabilitate.
În ceea ce privește Sistemul de Garanție Returnare, am decis să permitem comercializarea acelor produse care se află încă pe rafturile magazinelor și care, fiind fabricate înainte de data de 01 ianuarie 2024, nu poartă acel logo SGR. Producătorii ar fi fost puși în situația în care să retragă de pe rafturi acele băuturi, însă în situația în care ele se află în termenul de valabilitate – aș menționa băuturile spirtoase și vinurile care se pot comercializa ani de zile după data fabricației, noi am considerat că nu e necesar un astfel de efort. Retragerea acestor produse de pe rafturi, reetichetarea lor la punctul de fabricație ar fi fost o chestiune costisitoare și nu ne dori în niciun fel prin SGR să aducem atingere mediului de afaceri, fie că discutăm de producători, fie de comercianți, spune Mircea Fechet.
Mircea Fechet adaugă că recuperarea ambalajelor are beneficii de mediu dar și din punct de vedere economic. În acest context, Fechet spune că în luna ianuarie s-au colectat două milioane de ambalaje. Citește mai mult…