Cum arată primul avion de pasageri de mari dimensiuni de concepție chineză

Publicat: 03 11. 2015, 15:48

Totuși, aparatul cu o singură punte C919 nu va putea fi livrat opertatorilor aerieni pentru cel puțin trei ani, ceea ce scoate în evidență dificultățile cu care s-a confruntat China în eforturile de a deveni un jucător global pe piața aviației.

Dezvoltat de compania de stat Comac, avionul cu două motoare urma inițial să efectueze primul zbor în 2014, iar livrările comerciale să înceapă în 2016.

Problemele de producție au obligat Comac să amâne termenele în mai multe rânduri. Reprezentanții companiei au spus că zborurile de testare ar trebui să înceapă anul viitor, iar primele livrări sunt așteptate cel mai devreme în 2018 sau 2019.

Comac nu a dezvăluit prețurile de listă pentru C919.

Mii de invitați, între care oficiali guvernamentali și reprezentanți ai industriei aeronautice au asistat, pe fond de cântece patriotice, la prezentarea C919 la fabrica de asamblare din apropierea Pudong International Airport din Shanghai, potrivit presei chineze.

Avionul, cu o capacitate de 158-174 de locuri, a fost proiectat la Shanghai, dar include componente fabricate la nivel global și este bazat pe tehnologie străină, respectiv aparatură electronică de la Rockwell Collins, motoare dezvoltate de CFM International, companie mixtă a General Electric și Snecma, divizie a companiei franceze Safran.

Aeronava va fi testată la sol și în aer timp de doi-trei ani, înainte să obțină certificare de la autoritatea chineză de reglementare în domeniul aviației și a intra în serviciu comercial.

China a prezentat planurile de dezvoltare a avionului C919 în 2006, în cadrul eforturilor de a crea un sector aeronautic avansat, capabil de a sparge monopolul Airbus și Boeing.

Airbus și Boeing au felicitat Comac și au salutat concurența venită din partea companiei chineze, afirmând, în comunicate separate, că piața aviatică este suficient de mare pentru a primi un nou producător.

Cei doi mari producători de avioane încearcă pe de altă parte să își asigure cotele de piață în China prin crearea unor baze industriale și dezvoltarea de noi aviaone cu performanțe superioare viitoarelor modele ale concurenților chinezi.

Airbus asamblează avioane A320 la Tianjin, în nord-estul Chinei, în timp ce Boeing a anunțat în decembrie anul trecut planuri pentru un centru de finisare a avioanelor 737 în China, unde avioanele vor fi vopsite și le vor fi instalate interioarele.

Ambii producători auto intenționează să crească numărul de avioane care au incluse materiale din fibră de carbon, care sunt mai ușoare și considerate mai eficiente.

Circa 12% din structura C919 este formată din materiale compozite, potrivit agenției de presă Xinhua, în timp ce reprezentanții Comac sperau inițial ca ponderea să fie de 20%, pentru a reduce consumul de carburanți.

Amânarea debutului comercial al C919 va face ca versiunile mai noi ale Airbus A320 și Boeing 737 să aibă performanțe superioare, consideră Derek Levine, profesor la City College of New York, care studiază politicile Chinei în domeniul aviației.

Analiștii anticipează însă că aeronavele Comac vor obține o parte semnificativă din piața aviatică din China, urmând să aibă vânzări garantate către operatorii interni, pe fondul creșterii cererii.

Comac a anunțat că a primit comenzi pentru 517 de avioane C919, din partea a 21 de clienți, majoritatea chinezi.

Potrivit analiștilor, operatorii străini sunt reticenți să investează într-un avion care nu are istoric operațional și certificări de siguranță din partea autorităților de reglementare occidentale, cum sunt Administrația Federală pentru Aviație din SUA și Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației.

China pregătește totodată pentru debutul comercial un alt avion de pasageri produs local, o aeronavă mai mică pentru curse regionale, ARJ21, a cărei producție a fost marcată la rândul ei de numeroase întârzieri.

Potrivit Xinhua, operatorul Chengdu Airlines va primi primul avion ARJ21, cu o capacitate de 78-90 de locuri, până la sfârșitul acestui an.