Prima pagină » Știri externe » Cum au jucat tabloidele britanice în campania BREXIT

Cum au jucat tabloidele britanice în campania BREXIT

Cum au jucat tabloidele britanice în campania BREXIT
Britanicii ar putea pierde controlul asupra propriilor granițe, de vreme ce țara lor ar putea fi desființată sau unită cu Franța. Mai mult, se zvonește că tradiția de secole a ceaiului britanic ar putea dispărea, odată cu introducerea interdicției de utilizare a ceanicelor. Acestea au fost doar unele dintre subiectele abordate în tabloidele britanice, publicații care nu se dau în lături de la exprimarea liberă a tendinței lor anti-europene. Acest lucru este, potrivit unui profesor britanic de jurnalism, o încălcare a eticii profesiei și un moment care arată declinul abrupt al presei engleze, arată The New York Times.

În ultimii ani, The Daily Express, un ziar britanic cu un tiraj de aproximativ 400.000 de exemplare, a făcut publică de fiecare dată antipatia sa față de Uniunea Europeană, prezentând acest organism prin prisma unor posibile acțiuni care pun în pericol atât Marea Britanie ca entitate, cât și istoria și tradițiile acestui stat. 

Tabloidul a trecut la un alt nivel și, de vreme ce referendumul din Marea Britanie de pe 23 iunie se apropie, cititorii sunt îndemnați să își lipească pe geamul locuinței un abțibild prin care să arate dacă sunt sau nu de acord cu ieșirea țării din Uniunea Europeană. 

Presa tabloidă britanică nu s-a arătat niciodată timidă în a fi părtinitoare sau nu cu privire la subiecte din agenda publică. Totuși, pare că Brexitul le-a dat ocazia să își exprime mai evident ca niciodată tendințele naționaliste și anti-europene. 

În era internetului și a tehnologiei, presa scrisă a început să-și piardă înfluența asupra opiniei publice, însă, în situația actuală, se pare că ostilitatea manifestată de unele ziare față de Uniunea Europeană, pune probleme prim-ministrului britanic, David Cameron, care s-a implicat puternic în campania de convingere a cetățenilor britanici să voteze pentru rămânerea în UE. 

Un studiu recent care a analizat 928 de articole având ca temă referendumul, arată că 45% dintre ele sunt orientate către ieșirea din UE, în vreme ce doar 27% sunt favorabile rămânerii în bloc. Restul au fost incluse fie la categoria „mixte sau indecise” ori „imparțiale”. 

Tonul utilizat arată că atitudinea actuală este în total contrast cu cea manifestată de presă în 1975, când aceasta din urmă a fost total pro-europeană. 

Atunci, chiar și Daily Mail a militat pentru alipirea la UE. Nu și acum. Chiar dacă ziarul nu a fost categoric de la început, tonul anti-european a fost adoptat imediat după ce David Cameron a început să renegocieze cu organismele UE și i-a îndemnat pe britanici să voteze în favoarea continuării parcursului european. Astfel, ziarul a făcut o analogie cu situația în care s-a aflat țara în 1939, în timpul celui de-al doilea Război Mondial, spunând, după cum citează The New York Times: „Ca în 1939, suntem la o răscruce de drumuri în istoria insulei noastre”. 

Pentru pro-europeni. atitudinea celor de la Daily Mail este familiară. „Unele canale media britanice fac frecvent trimitere la cel de-al doilea Război Mondial, folosindu-l drept context pentru situația actuală”, a explicat Charles Clarke, ministru din partea Partidului Laburist. Acesta a adăugat că modul în care unele ziare aleg să prezinte situația Europei a ajuns să afecteze dezbaterea politică din Marea Britanie. 

Standarde jurnalistice inexistente

Criticii standardelor jurnalistice consideră că această abordare arată că în media britanică există probleme de etică mult mai mari.

„Nu doar că jurnaliștii nu acordă dreptul la replică sau la o oprinie contrară, ci, mai mult, ei par să își asume un angajament în contrazicerea acestor opinii. Ei sunt probabil participanții cei mai partizani la această dezbatere și îi păcălesc pe cei care consideră presa un mijloc de informare care prezintă puncte de vedere pro și contra”, a explicat Brian Cathcart, profesor de jurnalism la Universitatea Kingston din Londra. 

Tabloidele nu au pierdut nicio ocazie în care și-au putut arăta atitudinea antieuropeană. Astfel, după ce președintele american, Barack Obama, și-a exprimat susținerea față de continuarea parcursului european al Marii Britanii, Daily Express a răspuns cu un titlu uriaș: „Amenințare incredibilă a lui Obama pentru Marea Britanie”. 

Those on the receiving end of Euroskeptic coverage include President Obama, who, during a recent visit here, supported continued British membership of the bloc and said there would be no quick free trade deal with the United States if Britain quit.

Nici Regina nu a scăpat din vizorul presei tabloide. The Sun, cel mai vândut tabloid cu apariție zilnică, a scris că aceasta susține Brexitul, bazându-se pe comentariile făcute de ea la adresa Europei, înainte ca referendumul să fie o certitudine. 

Potrivit profesorului Cathcart, acoperirea acestei situații în presă are un efect negativ asupra percepției pe termen lung asupra Uniunii Europene, cât și asupra problemei migrației. 

Pentru The Sun, The Express și The Mail, subiectul imigranților veniți din Europa Centrală și Estică în Marea Britanie a fost prezentat pe prima pagină drept cel mai convingător motiv pentru ieșirea din UE. Se știe deja că britanicii nu sunt de acord cu faptul că tot mai mulți străini vin să lucreze în țara lor și consideră că părăsirea UE este o soluție pentru stoparea acestui fenomen. 

Alte ziare au apelat chiar la abordări neadevărate pentru prezentarea acestei probleme. Astfel, potrivit InFact, o organizație care militează pentru rămânerea Marii Britanii în UE, „The Telegraph, Mail și Express au publicat o seie de materiale despre migrație, terorism, criminalitate și controlul frontierelor care conțin inadvertențe și/sau distorsiuni de fapt”. 

De partea cealaltă, publicații precum The Financial Times și The Guardian, dar și tabloidul de stânga, The Daily Mirror, îi susțin pe cei care militează pentru rămânerea în UE a Marii Britanii. 

Există, de asemenea, ziare imparțiale precum The Times of London sau Telegraph.

Aceste abodări pot fi cauza opiniilor divizate ale cititorilor, fie ei în print sau în online, ori pot arăta grija publicațiilor cu privire la impactul economic pe care referendumul, respectiv ieșirea sau rămânerea în UE îl poate avea asupra presei scrise. 

The Times, alături de The Sunday Times, The Sun and The Sun on Sunday, deși sunt deținute de Rupert Murdoch News UK, au cititori mai degrabă orientați către continuarea parcursului european, deci, se poate ca unghiul de abordare să fie schimbat în următoarele două săptămâni. 

Profesorul Brian Cathcraft consideră că ziarele britanice sunt niște organizații aflate în declin, dar care încă mai contează în ochii publicului.