Cum riscă Barack Obama să își deterioreze imaginea în campanie
Echipa de campanie a lui Barack Obama și-a multiplicat atacurile împotriva republicanului Mitt Romney, cu riscul de a-i știrbi din popularitatea personală președintelui în exercițiu, unul dintre atuurile sale în vederea alegerilor din 6 noiembrie, relatează AFP.
Sondajele date publicității în această săptămână, cu aproape cinci luni înaintea alegerilor prezidențiale, îi conferă un ușor avantaj președintelui în fața lui Romney, dar arată, de asemenea, ca cel publicat de Washington Post și ABC, că mai mulți americani dezaprobă modul în care guvernează Obama (49 la sută) decât îl aprobă (47 la sută). Acest scor este tras în jos de dosarele economice, domeniu în care 55 la sută dintre cei intervievați se declară nemulțumiți.
În schimb, pentru 52 la sută dintre americani, Obama are calități personale mai bune decât Romney pentru a fi președinte. Doar 38 la sută îi conferă un avantaj lui Romney în acest domeniu. Într-un sondaj realizat de Wall Street Journal/NBC, 49 la sută afirmă că au o opinie pozitivă față de președinte, în timp ce procentul nu atinge decât 34 la sută pentru Romney.
Or, de săptămâna trecută, echipa lui Obama a adoptat o strategie de atacuri împotriva lui Romney, care vizează în special cariera acestuia în capitalul de risc. El este descris în înregistrările video drept un „vampir”, un „distrugător de locuri de muncă” sau „contrariul lui Robin Hood”, pe fondul imaginilor cu uzinele falimentate și angajații concediați.
La sfârșitul acestor filme, conform legii, se poate auzi vocea președintelui spunând „sunt Barack Obama și aprob acest mesaj”.
„Susținătorii (lui Obama) au decis să încerce să împiedice creșterea cotei de popularitate a lui Romney. Este probabil periculos” pentru imaginea președintelui-candidat, observă Clyde Wilcox, profesor de științe politice la universitatea Georgetown.
În opinia lui, popularitatea personală poate face diferența în ziua alegerilor dacă ecartul este mic. „Să consideri (un candidat) simpatic poate însemna că ai tendința să ai încredere în judecata lui”, afirmă el.
Argumentele campaniei dure a echipei lui Obama, care au creat nemulțumire în rândul unora dintre aliații săi, ar putea să îl coste voturi în rândul electoratului de centru, un grup care se îndepărtează de obicei de candidații care recurg la publicitate negativă.
În opinia lui Robert Erikson, profesor de științe politice la universitatea Columbia din New York, echipa lui Obama își asumă un „risc calculat”. „Poate acesta este costul campaniei, pierzi puncte la nivel personal, dar concurența pierde mai mult”, afirmă el.
Sub acoperirea anonimatului, consilierii lui Obama subliniază necesitatea, din punctul lor de vedere, de a accentua aspectele cele mai jenante ale bilanțului lui Romney, ca șef de companie sau guvernator de Massachusetts din 2003 în 2007.
Joi, Obama a început să evoce acest subiect, observând la Des Moines (Iowa, centru) că Romney „nu vorbește cu adevărat despre ce a făcut în Massachusetts”.
„Dar vorbește despre cariera sa în firmă. El susține că acest lucru i-a permis să înțeleagă modul de a crea locuri de muncă, chiar dacă este incapabil să prezinte o singură idee nouă”, a asigurat președintele. Pentru Obama, „scopul principal al unei societăți financiare ca cea a guvernatorului Romney nu este acela de a crea locuri de muncă”.
„Acest gen de experință are probabil meritele sale, dar nu la Casa Albă”, a lansat el.
În opinia lui Erikson, strategia lui Obama îi răspunde celei a adversarului său, care desfășoară o campanie agresivă împotriva lui chiar din timpul alegerilor primare. „Este dificil să duci o campanie proprie, plină de principii, în cazul în care concurentul nu face același lucru”, a declarat el.