Curtea Europeană de Justiție: ”Supravegherea neîngrădită a datelor prin telefon și internet este ilegală Instanțele naționale nu ar trebui să ia în considerare informațiile colectate de autoritățile care nu respectă principiile enunțate în hotărâre”
Instanța superioară a Uniunii Europene a decis marți că supravegherea neîngrădită a datelor prin telefon și internet este ilegală, într-o măsură care ar putea reduce puterile agențiilor de spionaj din Franța și din alte țări ale UE. Cea mai înaltă instanță a Uniunii Europene a declarat marți că normele blocului comunitar de protecție a datelor ar trebui să împiedice autoritățile să pătrundă fără discriminare datele personale ale utilizatorilor de internet și telefoane, chiar și în scopuri de securitate națională.
Accesarea datelor personale poate fi permisă numai atunci când guvernele se confruntă cu o „amenințare gravă la adresa securității naționale”, pentru o perioadă de timp „strict necesară”
Curtea de Justiție a UE a declarat că păstrarea generală și nediscriminatorie a acestor date poate fi permisă numai atunci când guvernele se confruntă cu o „amenințare gravă la adresa securității naționale”.
În acest tip de situație, accesul complet la datele utilizatorilor de telefonie și de internet ar trebui să fie limitat la o perioadă de timp „strict necesară”, se arată într-un comunicat, transmite WashingtonPost.
Hotărârea este rezultatul a patru cazuri din Franța, Belgia și Marea Britanie în care guvernele au solicitat extinderea instrumentelor de supraveghere pentru protecția cetățenilor lor.
Curtea a spus că, în ciuda pretențiilor divergente din partea mai multor state membre, legislația națională „intră în sfera de aplicare” a directivei europene privind confidențialitatea și comunicațiile electronice.
O revizuire rapidă ar trebui efectuată de către un administrator independent
Subliniind obligația statelor membre de a asigura confidențialitatea datelor referitoare la comunicațiile electronice, instanța a afirmat că, în cazurile în care sunt suspectate activități teroriste, colectarea datelor ar trebui să fie limitată la persoanele fizice, iar o revizuire rapidă ar trebui efectuată de către un administrator independent. organismul evaluând dacă este absolut necesar.
„În cazuri urgente, revizuirea trebuie să aibă loc cu promptitudine”, a declarat CEJ.
Grupurile de apărare a drepturilor de confidențialitate au adus în lumina reflectoarelor acest caz
Cazul inițial a fost adus de Privacy International, un grup de campanii de confidențialitate. Referindu-se la jurisprudența CEJ, aceasta a afirmat că achiziția, utilizarea, păstrarea, divulgarea, stocarea și ștergerea seturilor de date personale și a datelor de comunicații în blocul comunitar de către agențiile de securitate și informații din Marea Britanie erau ilegale în temeiul legislației UE.
Tribunalul Puterilor de Investigare din Marea Britanie a trimis cazul la CEJ, care a organizat o audiere comună cu două cazuri similare din Franța și un altul din Belgia.
Deși Marea Britanie a părăsit UE în ianuarie, instanța continuă să aibă jurisdicție asupra chestiunilor care afectează Marea Britanie în perioada de tranziție Brexit care se încheie pe 31 decembrie.
„Judecata de astăzi întărește statul de drept în UE”, a declarat directorul juridic Privacy International, Caroline Wilson Palow. „În aceste vremuri tulburi, servește ca un exepmlu arătând că niciun guvern nu ar trebui să fie mai presus de lege. Societățile democratice trebuie să pună limite și controale asupra puterilor de supraveghere ale poliției și agențiilor noastre de informații „.
Instanțele naționale nu ar trebui să ia în considerare informațiile colectate de autoritățile care nu respectă principiile enunțate în hotărâre, a declarat Curtea UE.
Revine statelor membre UE să definească ceea ce constituie o „amenințare serioasă pentru securitatea națională”
Cu toate acestea, instanța a lăsat loc pentru interpretarea principiilor enunțate în hotărârea sa, întrucât revine statelor membre UE să definească ceea ce constituie o „amenințare serioasă pentru securitatea națională”.
Instrumentele de supraveghere în masă pot fi utilizate dincolo de un termen stabilit dacă amenințarea persistă.
Decizia jurisdicției din Luxemburg vine într-un moment crucial pentru instituțiile UE, care se află în plină pregătire a unei noi versiuni a directivei E-confidențialitate, care definește drepturile de confidențialitate în ceea ce privește comunicațiile electronice.
Noul regulament privind confidențialitatea electronică este setat să completeze aparatul legal al UE privind confidențialitatea datelor, alături de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), adoptat acum doi ani.
Decizia instanței vine, de asemenea, la trei luni după o hotărâre anterioară care a invalidat un acord transatlantic de transfer de date din cauza îngrijorărilor cu privire la supravegherea SUA.