Cei 55 de pasageri și șapte membri ai echipajului au murit după ce avionul s-a dislocat, lovind solul, la cea de a doua încercare de aterizare, în condiții meteorologice dificile, sâmbătă, la ora locală 3.42 (2.42, ora României).
O anchetă penală a fost deschisă în vederea stabilirii cauzelor accidentului.
Într-un comunicat, Comitetul rus al Aviației (IAC) precizează că experți au început să analizeze cutiile negre „foarte avariate” ale Boeingului. Acestea au fost deschise, iar modulele în care se află înregistrările datelor zborului și conversației piloților în conkpit au fost recuperate.
Însă, potrivit unui reprezentant IAC citat de agenția de presă RIA, poate că va fi nevoie de o lună pentru decodarea datelor.
„Avem deplină încredere în autoritățile ruse”, a declarat duminică CEO-ul compnaiei low-cost Flydubai Ghaith al-Ghaith într-o conferință de presă la Dubai.
Reprezentantul companiei aeriene, înființate în 2009, a subliniat sâmbătă că era prematur să se avanseze o explicație. Mai mulți oficiali au sugerat că ar fi vorba despre o eroare de pilotare, o problemă tehnică sau despre condiții meteorologice nefavorabile. Rafale violente de vânt măturau aeroportul în momentul în în care avionul a încercat să aterizeze, însă vizibilitatea era bună.
„Aeroportul era deschis. Era suficient de bine să funcționeze și să aterizeze, potrivit autorităților. Condițiile meteorologice erau suficient de bune pentru acest zbor”, a sublinial duminică al-Gaith, adăugând că are încredere în capacitatea autorităților ruse în domeniul aviației civile de a stabili dacă aceste condiții erau favorabile unor zboruri comerciale.
Cu puțin timp înainte de catastrofă, un avion de linie aparținând companiei aeriene ruse Aeroflot, care asigura zborul SU1166 de la Moscova, a încercat în trei rânduri să aterizeze la Rostov-pe-Don, după care a fost redirecționat, a anunțat Flightradar24, o organizație care monitorizează traficul aerian. Aeronava a aterizat vineri, la ora 23.15 GMT (sâmbătă, ora 1.15, ora României), la Krasnodar, în sudul Rusiei.
În schimb, avionul companiei Flydubai a efectuat o primă încercare de aterizare, pe care a abandonat-o, după care s-a prăbușit în timpul celei de-a doua încercări. O aripă a atins solul, în timpul acestei a doua încercări, iar apoi aeronava a luat foc, anunțau sâmbătă serviciile Ministerului pentru Situații de urgență din regiunea Rostov.
La Rostov-pe-Don, echipe ruse de intervenție și-au continuat duminică, la o temperatură de -5°C, eforturile de colectare la locul accidentului.
După ce a depus o jerbă de flori la un memorial improvizat al victimelor – în principal ruse – ale catastrofei, ministrul rus al Transporturilor Maxim Sokolov a anunțat că aeroportul urmează să fie redeschis luni.
Pe de altă parte, autoritățile au anunțat, de asemenea, că au început dificila sarcină de a identifica rămășițele victimelor, cu ajutorul unor eșantioane de ADN prelevate de la rude, relatează AFP.
Locuitori din Rostov-pe-Don, un oraș cu aproximativ un milion de locuitori, situat la aproximativ 1.000 de kilometri sud de Moscova, continuau duminică să depună flori în holul aeroportului, închis, după anularea tuturor zborurilor.
– Alertă de rafale de vânt
În total 55 de pasageri s-au îmbarcat, la Dubai, la bordul zborului FZ981, și anume 44 de ruși, opt ucraineni, doi indieni și un uzbek, potrivit Flydubai.
Compania a precizat că pilotul cipriot și copilotul său spaniol aveau fiecare câte 6.000 de ore de zbor. Ceilalți cinci membri ai echipajului erau originari din Spania, Rusia, Seychelles, Columbia și Kîrgîzstan.
Avionul a survolat timp de peste două ore aeroportul de la Rostov-pe-Don înaintea celei de a doua încercări de aterizare, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Potrivit Ministerului pentru Situații de urgență, avionul a „atins pista de aterizare cu una dintre aripi și a început să se dezintegreze”.
Pompierii au avut nevoie de peste o oră să controleze incendiul, iar peste 700 de salavatori și aproximativ 100 de vehicule au fost trimise să intervină, potrivit ministerului.
Directorul agenției ruse însărcinate cu transportul aerian, Aleksandr Neradko, a dat asigurări că nu are nicio îndoială cu privire la securitatea instalațiilor aeroportului din Rostov și a respins orice responsabilitate a controlorilor de trafic aerian.
Într-o conferință de presă la Dubai, CEO-ul companiei aeriene Ghaith al-Ghaith a exclus teza unei acțiuni criminale.
La Rostov-pe-Don ploua în averse, iar o alertă de rafale de vânt a fost emisă de filiala locală a Ministerului pentru Situații de Urgență.
Flydubai, care aparține Guvernului emiratului Dubai, s-a extins puternic în umbra surorii sale mai mari – Emirates -, care se clasează pe primul loc în lume ca număr de pasageri internaționali.
Compania low-cost, care nu s-a confruntat cu niciun accident major de când a fost înființată, deservește 90 de destinații cu ajutorul unei flote de 50 de avioane de tip Boeing 737.
Ultimul accident sângeros al unui avion de linie – pe teritoriul rus – a avut loc în noiembrie 2013, când un Boeing 737 aparținând companiei Tatarstan s-a prăbușit pe aeroportul de la Kazan, un accident soldat cu 50 de morți.
În decembrie 2014, președintele-director general al grupului Total, Christophe de Margerie, a murit în urma prăbușirii avionului cu reacție, la decolare de pe Aeroportul Vnukovo de la Moscova, un accident soldat cu patru morți.