Un fost angajat al companiei Boeing, cunoscut ca denunțător într-un proces intentat împotriva gigantului aviației din SUA, a fost găsit mort în cabina unui camion parcat nu departe de hotelul unde era cazat.
John Barnett a lucrat pentru Boeing timp de 32 de ani. S-a pensionat de acolo în 2017, din motive de sănătate, iar ulterior el a vorbit în cadrul unui proces despre standardele de producție ale companiei.
De altfel, cu doar câteva zile înainte să moară, el a fost martor într-un proces de denunțare împotriva companiei.
Într-un comunicat de presă, gigantul Boeing și-a exprimat regretul cu privire la vestea morții lui Barnett.
Medicul legist din comitatul Charleston a confirmat decesul acestuia, declarând că bărbatul de 62 de ani a murit în urma unei răni „autoprovocate”.
Totuși, polițiștii americani investighează cazul.
Din 2010, John Barnett a lucrat ca manager de calitate la uzina Boeing din North Charleston, unde se produce modelul 787 Dreamliner, un avion de ultimă generație folosit în principal pe rutele lungi.
În 2019, Barnett a declarat pentru BBC că, în mod deliberat, muncitorii aflați sub presiunea șefilor au montat pe linia de producție piese care nu corespund standardelor la aeronave. De asemenea, el a mai dezvăluit și că a descoperit probleme grave cu sistemele de oxigen. Concret, pare-se că una din patru măști de respirație nu ar funcționa în caz de urgență.
În interviul respectiv, Barnett le-a mai spus jurnaliștilor, la scurt timp după ce a început să lucreze la Boeing, a devenit îngrijorat de faptul că presiunea pentru a construi noi aeronave a însemnat că procesul de asamblare a fost grăbit și că siguranța a fost compromisă.
Din câte se pare, în unele cazuri, piese sub standardele de calitate erau scoase din tomberoanele de rebuturi și montate pe avioanele care se construiau pentru a preveni întârzierile pe linia de producție.
La testele efectuate pe sistemele de oxigen de urgență care urmau să fie montate pe 787 a reieșit o rată de eșec de 25%. În traducere, unul din patru sisteme de oxigen ar putea să nu se activeze într-o situație de urgență în viața reală.
Inginerul a susținut că i-a alertat pe manageri cu privire la preocupările sale, dar nu s-a luat nicio măsură. În același timp, Boeing a negat afirmațiile acestuia.
Cu toate acestea, o analiză din 2017 a autorității de reglementare din SUA, Administrația Federală a Aviației (FAA), a confirmat unele dintre îngrijorările lui Barnett. Aceasta a stabilit că locația a cel puțin 53 de piese „neconforme” din fabrică era necunoscută și că acestea erau considerate pierdute.
Boeing a primit ordin să ia măsuri de remediere.
În ceea ce privește problema buteliilor de oxigen, compania a declarat că, în 2017, a „identificat unele butelii de oxigen primite de la furnizor care nu se desfășurau corect”. Dar a negat că vreuna dintre ele a fost montată efectiv pe aeronave.
După ce s-a pensionat, John Barnett s-a angajat într-o acțiune în justiție împotriva companiei Boeing. El a acuzat-o că i-a denigrat caracterul și i-a împiedicat cariera din cauza problemelor pe care le-a semnalat, acuzații respinse de conducerea Boeing.
La momentul decesului său, Barnett se afla în Charleston pentru interviuri juridice legate de acest caz.
Săptămâna trecută, el a dat o declarație oficială în care a fost interogat de avocații Boeing. Barnett urma să fie supus unui nou interogatoriu sâmbătă. Când nu a apărut, au fost făcute cercetări la hotelul unde era cazat. Ulterior, acesta a fost găsit mort în camionul său din parcarea hotelului.
Moartea lui John Barnett survine într-un moment în care standardele de producție atât la Boeing, cât și la furnizorul său Spirit Aerosystems sunt supuse unei examinări intense.
Totul, în urma unui incident petrecut la începutul lunii ianuarie, când o ușă de ieșire de urgență nefolosită a explodat de la un Boeing 737 Max nou-nouț la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internațional Portland.
Un raport preliminar al Consiliului Național de Siguranță a Transporturilor din SUA a sugerat că patru șuruburi-cheie, concepute pentru a menține ușa în siguranță, nu erau montate.
Săptămâna trecută, FAA a declarat că un audit de șase săptămâni al companiei a descoperit „multiple cazuri în care compania nu ar fi respectat cerințele de control al calității producției”.
CITEȘTE ȘI: