Dezvăluire în cazul tragediei aviatice din Franța. Avertismentul EASA cu privire la aeronava Airbus A320
Avionul Airbus A321, care transporta 109 pasageri și echipajul, se afla la o altitudine de 9.448 metri și pilotul a redobândit controlul asupra aparatului de zbor la o altitudine de 8.534 metri, informează Daily Mail. Potrivit Agenției Europene de Siguranță a Aviației, un sistem care ar fi trebuit să protejeze avionul Airbus A321 a reacționat la datele incorecte transmise de un senzor defect. EASA a lansat un avertisment tehnic pentru aeronavele Airbus A318, A319, A320 și A321 – inclusiv modelul Airbus A320 care s-a prăbușit marți în Alpii francezi.
Drept răspuns, Airbus a revizuit „temporar” toate manualele de zbor ale aeronavelor respective. EASA a determinat că senzorul Unghiului de Atac al aeronavei s-a blocat în timp ce aceasta zbura între Bilbao și Munchen. Dacă pilotul nu acționează rapid, „riscă să piardă controlul asupra aeronavei”, a avertizat EASA.
Aeronava Airbus A321 implicată în incidentul din 2014 reprezintă o versiune mai lungă a avionului Airbus A320, aparținând Germanwings, prăbușit în Alpii francezi, cu 150 de oameni la bord.
Germanwings a confirmat că aeronava prăbușită a trecut printr-o inspecție majoră la Lufthansa în vara anului 2013 și ultima oară, a fost verificată luni. Avionul care s-a prăbușit marți, 24 martie, era denumit „Mannheim” și a efectuat primul zbor în luna noiembrie a anului 1990. Ulterior, a fost cumpărat de Lufthansa, care l-a introdus în flota sa comercială în februarie 1991. Experții au declarat că avionul se apropia de sfârșitul perioadei sale de folosință comercială, după 24 de ani de activitate.
De la lansarea primului model de Aeronavă A320, în 1987, circa 4.000 de asemenea aparate de zbor au fost construite și compania precizează că, la fiecare 2,5 secunde, un Airbus decolează sau aterizează într-o zonă a lumii. A320 reprezintă un „cal de bătaie” al aviației moderne și la nivel global, sunt utilizate 3.606 asemenea aeronave.
Familia A320 are un istoric bun al siguranței, cu doar 0,14 accidente fatale la un milion de decolări, potrivit analiștilor Boeing. A320 poate zbura la o altitudine maximă de 11.887 metri. Pe de altă parte, în ultimii 30 de ani, avioanele Airbus au fost implicate în câteva accidente aviatice soldate cu numeroase victime.
În decembrie 2014, un avion Airbus A320 s-a prăbușit în Marea Java și toți cei 162 de oameni de la bord au murit, într-un accident ale cărui cauze nu au fost încă elucidate. Avionul aparținea companiei AirAsia și a dispărut de pe radar din cauza vremii nefavorabile. Unul din primele accidente semnalate cu un Airbus s-a petrecut în 1992, în nordul Franței, când un avion al companiei Air Inter s-a prăbușit în munții Vosges. Aeronava A320-111 se apropia de aeroportul din Strasbourg, când a lovit Muntele La Bloss. 87 din cei 96 de pasageri aflați la bord au murit.
În 2009, o aeronavă Airbus, care efectua un zbor intern în SUA, a aterizat pe Râul Hudson din New York, după ce a lovit un cârd de gâște. Pilotul Chesley Sullenberger a fost considerat un erou, deoarece a reușit să realizeze o manevră riscantă și toți cei 155 de pasageri de la bordul avionului au supraviețuit.
Unul din cele mai grave accidente aviatice cu Airbus s-a petrecut în luna mai a anului 2006, când un zbor Armavia 967 s-a prăbușit în mare, lângă Soci, Rusia. Toți cei 113 pasageri de la bordul aeronavei A320-11 au decedat.
Șase ani mai devreme, 143 de oameni și-au pierdut viața, când un avion A320-212 al companiei aeriene Gulf Air s-a prăbușit în Golful Bahrainului, după un zbor de trei ore din Cairo. Printre factorii vehiculați în cazul acestei tragedii s-au numărat erorile pilotului sau slaba pregătire a personalului de la bord.