Anchetatorii sunt convinși că aparatul, ale cărui sisteme principale de comunicare au fost dezactivate „deliberat”, a fost deturnat de la traseul său inițial și a continuat să zboare mai multe ore.
Aproximativ 25 de țări participă la operațiunile de căutare a avionului, în două zone, din nordul și sudul Oceanului Indian.
Agenția France Presse prezintă filmul evenimentelor, potrivit scenariului confirmat în mare parte de autoritățile malaysiene.
Sâmbătă, la 8 martie, zborul MH370 decolează de la Kuala Lumpur la ora locală 00.41 (16.41 GMT, vineri) având la bord 239 de persoane, dintre care 227 de pasageri, cu destinația Beijing.
Zborul de noapte de era asigurat de comandantul Zaharie Ahmad Shah, 53 de ani, cu 30 de ani de experiență în cadrul companiei Malaysia Airlines, și de copilotul Fariq Abdul Hamid, în vârstă de 27 de ani.
Avionul Boeing 777-200 dispune de suficient carburant pentru a zbura opt ore: șase ore până la Beijing și două ore de rezervă, conform normelor în vigoare ale aviației civile.
Sistemele de mesaj ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System), care transmit companiei mesajele privind eventualele defecțiuni tehnice sau privind oprirea sistemului, nu mai emit începând cu ora locală 01.07. Dezactivarea sistemului ar fi putut fi făcută doar de pilot sau de o persoană cu experiență, potrivit experților.
După puțin timp, turnul de control malaysian îi anunță pe piloți că urmează să iasă din spațiul aerian al țării și vor intra în spațiul aerian vietnamez. Controlorii de trafic au înregistrat atunci ultimul mesaj din cabina piloților: „Noapte bună”. Identitatea celui care a vorbit nu este cunoscută ( ar fi putut fi pilotul, copilotul, sau o persoană străină), dar se știe că sistemele ACARS au fost dezactivate.
În plus, dispozitivele care oferă informații în timp real în legătură cu localizarea și altitudinea avionului au fost dezactivate 14 minute mai târziu, după sistemele ACARS, la ora 01.21. Spre deosebire de sistemele ACARS, întreruperea dispozitivelor privind localizarea și altitudinea avionului este o operațiune relativ ușoară, acestea fiind întrerupte și în cazul a trei dintre cele patru avioane deturnate la 11 septembrie 2001 în Statele Unite.
Avionul dispare de pe ecranele radarelor civile malaysiene la ora 01.30, dar continuă să apară pe radarele militare până la ora 02.15, fără a fi însă identificat ca fiind zborul MH370.
La jumătatea traseului între coastele Malaysiei și Vietnamului, avionul face o schimbare bruscă de traseu, spre vest, în direcția peninsulei malaysiene, iar ulterior spre nord-vest.
Potrivit The New York Times, avionul și-a schimbat de mai multe ori direcția și altitudinea, după pierderea contactului cu turnul de control.
Astfel, avionul ar fi urcat până la altitudinea de 13.700 de metri, cu mult peste limita autorizată pentru un Boeing 777, înainte de a coborî neregulat în apropiere de Penang, o insulă malaysiană. Informațiile nu au fost însă confirmate de autorități.
Ultima comunicare a fost înregistrată de sateliți la 08.11, moment în care rezervele de carburant ale avionului erau aproape epuizate. Din nefericire, aceste date nu permit localizarea aparatului. Informațiile înregistrate de comunicațiile radio și de sateliți au permis însă delimitarea a două zone – una mergând din Malaysia până în Asia Centrală, cealaltă la sud de Oceanul Indian – luate în calcul pentru traseul avionului.