Prima pagină » Știri externe » DOCUMENTUL CONFIDENȚIAL care arată cum sunt identificați teroriștii în SUA. Lista comportamentelor considerate suspecte într-un avion

DOCUMENTUL CONFIDENȚIAL care arată cum sunt identificați teroriștii în SUA. Lista comportamentelor considerate suspecte într-un avion

DOCUMENTUL CONFIDENȚIAL care arată cum sunt identificați teroriștii în SUA. Lista comportamentelor considerate suspecte într-un avion
Administrația pentru Securitatea Transporturilor (TSA) din SUA angajează ofițeri formați special pentru a urmări comportamentul pasagerilor companiilor aeriene pentru a depista semne suspecte care să sugereze că ar fi teroriști, arată un document confidențial al TSA obținut de site-ul The Intercept.

Foiala, mormăitul, palmele umede sunt cotate cu un punct. Aroganța, privirea pătrunzătoare și postura rigidă sunt cotate cu două puncte. Lista cu aceste comportamente face parte parte din controversatul program al Administrației pentru Siguranța Transporturilor (TSA) de identificare a unor potențiali teroriști pe baza comportamentelor care ar putea sugera stres sau disimulare și este cunoscută ca Verificarea Pasagerilor prin Tehnici de Observare (SPOT). Programul folosește ofițeri antrenați special care urmăresc și interacționează cu pasagerii.

Documentul nu este secretizat dar a fost păstrat cu mare atenție de TSA și nu a fost publicat până în prezent. O copie a acestuia a fost oferită The Intercept de o sursă îngrijorată de calitatea programului.

Criteriile se întind de la aspecte evidente, precum „pare să se ascundă”, cotat cu trei puncte, până la unele dubioase precum mișcarea mărului lui Adam. Mulți indicatori, precum „tremuratul” și „sosirea târzie la îmbarcare” par să confirme acuzațiile potrivit cărora programul alege semne și emoții comune multor persoane care zboară cu avionul.

Un purtător de cuvânt al TSA a refuzat să comenteze aceste criterii. „Analiza comportamentală, care este doar un element al eforturilor TSA de a reduce amenințările la adresa călătoriilor publice, este vitală pentru abordarea multinivel a TSA de a descuraja, detecta și împiedica persoanele care reprezintă o amenințare pentru aviație”, a declarat purtătorul de cuvânt într-o declarație transmisă pe e-mail.

De la introducerea sa în 2007, programul SPOT a generat o controversă din cauza lipsei de sprijin. În 2013, Government Accountability Office, aripa nepartizană a Congresului care se ocupă de investigații și audit, a descoperit că nu există dovezi care să susțină ideea că „indicatorii comportamentali … pot fi folosiți pentru identificarea persoanelor care ar putea reprezenta un risc pentru siguranța aviației”. După analizarea a sute de studii științifice, GAO a conchis că „abilitatea umană de a identifica în mod corect comportamentul ascuns pe baza unor indicatori comportamentali” este la fel de eficientă ca descoperirea întâmplătoare a unui astfel de comportament.

În pofida acestor îngrijorări, TSA a antrenat și mobilizat sute de ofițeri de analiză comportamentală, iar programul a costat peste 900 de milioane de dolari de la demararea lui în 2007, potrivit GAO.

Lista de 92 de puncte este împărțită în diverse categorii, care sunt punctate fiecare. Aceste categorii includ o „observare și analiză comportamentală” preliminare, după care acei pasageri aleși pentru verificări suplimentare sunt punctați pe baza altor două categorii: dacă au „obiecte neobișnuite”, precum almanahuri și „numeroase cartele telefonice preplătite sau telefoane mobile” și cei care manifestă „semne că ascund ceva”, cum ar fi „acoperirea gurii cu mâna atunci când vorbesc” sau „clipirea rapidă”.

Sunt și puncte care pot fi deduse din scorul total, pe baza observațiilor care îl fac pe călător mai puțin probabil să fie terorist, în ochii TSA. De exemplu, în cazul cuplurilor „aparent” căsătorite, dacă ambii parteneri au peste 55 de ani, li se deduc două puncte din scor. Femeilor cu vârste peste 55 de ani li se deduce un punct, în timp ce bărbații beneficiază de același tratament dacă au peste 65 de ani.

Un fost manager în acest program a declarat sub acoperirea anonimatului că indicatorii SPOT sunt folosiți de agențiile de securitate pentru a justifica oprirea oricărei persoane pe care ofițerii o consideră suspectă, mai degrabă decât să acționeze ca o listă de indicatori specifici. „Documentul SPOT a fost conceput astfel încât teoretic orice pasager manifestă comportamente multiple cărora li se pot atribui o semnificație în documentul SPOT”, a declarat el.

Un alt fost manager al programului a declarat pentru The Intercept că acesta suferă de lipsa unor fundamente științifice și de inconsistență, fiecare aeroport antrenându-și ofițerii diferit. „Programul SPOT este o porcărie”, a declarat el.

Citește și