La aproape șapte decenii după ce Iosif Stalin a lansat lucrările de construire a unui tunel către insula Sahalin, în Extremul Orient, preșeÂdinÂteÂle rus a decis reÂÂluaÂrea acesÂtui proiect, ale cărui costuri le estimează la aproximativ 286 miliarde de ruble (5 miliarde de dolari). Contractul de conÂstruire a unui pod către insula Sahalin a fost atribuit companiei StroygazÂmontazh deținută de Rotenberg, potrivit unor surse famiÂliare cu planurile citate de Bloomberg.
Proiectul vine într-un moment tocmai bun pentru companie în condițiile în care aceasta și deținătorii săi resimt impactul sancțiunilor occidentale impuse Rusiei.
Într-un discurs recent, Putin a lăudat planul privitor la podul către Sahalin ca fiind una dintre mai multe noi legături de transport pentru regiune, care „combinate vor genera un proiect la scară planetară”.
Astfel de megaproiecte au devenit unul dintre pilonii politicii economice a lui Putin în condițiile în care acesta se apropie de ceea ce ar putea fi ultimul mandat la conducerea Rusiei.
În timp ce criticii pun sub semnul îndoielii viabilitatea și costul unor astfel de eforturi, președintele rus este convins că acestea pot scoate Rusia de sub semnul celei mai prelungite recesiuni din acest secol.
Mulțumit de progresele înregistrate de ultimele planuri privind infraÂstructura, Putin a aprobat planul privitor la Sahalin luând în considerare și avantajul politic de a conecta între ele părți îndepărtate ale Rusiei, au mai declarat sursele citate.
„Este mai mult un proiect geopolitic”, a declarat Stepan Zemtsov, cercetător la Institutul Gaidar din Moscova.
Podul către Sahalin ar fi ultimul dintr-o serie fără precedent de proiecte de infrastructură lansate în cea mai mare țară a lumii din punct de vedere teritorial. Proiectele, de la gazoductul Puterea Siberiei la Cupa Mondială de Fotbal din 2018, au implicat costuri de aproximativ 3.000 miliarde de ruble.
Companiile lui Rotenberg s-au numărat printre cele mai mari beneficiare de pe urma acesÂÂtor proiecte costisitoare. Nu toate proiectele au avut succes.
Deși decizia privitoare la atribuirea contractului a fost luată deja, este posibil ca anunțul privitor la începerea lucrărilor de construcție să nu fie făcut mai devreme de anul viitor, au declarat surse apropiate Kremlinului și companiei Stroygazmontazh.
În condițiile în care numai o jumătate de milion de oameni trăiesc în Sahalin, podul nu va deveni niciodată viabil din punct de vedere economic, spune Natalia Zubarevich, de la Institutul Independent pentru Politică Socială din Moscova, care adaugă că o soluție mai rațională ar fi îmbunătățirea serviciului de feribot deja existent.