Prima pagină » Știri externe » După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ”Avem de-a face cu o strategie”

După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ”Avem de-a face cu o strategie”

După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ''Avem de-a face cu o strategie''
Deturnarea de la distanță a avioanelor de către pirații cibernetici, care ar mai putea și să perturbe comenzile aeronavelor în timp ce călătoresc ca pasageri, sunt scenariile înfricoșătoare pe care și le imaginează producătorii de avioane și experții care evaluează riscurile atacurilor informatice în sectorul aviatic, relatează AFP într-o analiză publicată miercuri.

Unele dintre aceste scenarii par să țină mai degrabă de science fiction, altele sunt considerate puțin probabile, dar astfel de amenințări nu mai pot fi ignorate.

Sectorul aviatic „este supus zilnic unor numeroase atacuri, iar autorii acestora se comportă tot mai mult precum combatanții în război. Avem de-a face cu strategii militare de recunoaștere și de atac”, a explicat Alain Robic — expert în apărare cibernetică — într-o prezentare la salonul aeronautic ce se desfășoară la Paris în perioada 15-21 iunie.

La fel ca alte sectoare de transport, cel aerian este expus tot mai mult interconexiunilor crescânde între sistemele de informare și de comandă. De exemplu, un expert american în domeniu, Chris Roberts, a stârnit panică după ce a declarat că a reușit să preia comanda unui Boeing 737 și să-i modifice traiectoria folosindu-se numai de sistemul de divertisment audio-video instalat la bordul avionului. Afirmația sa, criticată vehement de unii experți, a fost luată foarte în serios de FBI, care l-a chemat la o audiere.

Există însă specialiști care susțin că astfel de riscuri sunt totuși minime. „Au fost create atâtea bariere pentru a separa cabina de pilotaj de cea de pasageri, încât ar fi foarte greu pentru un hacker să pirateze instrumentele unui avion și să preia comanda acestuia”, a declarat — tot la salonul aeronautic de la Paris — directorul pentru tehnologie și inovație al Airbus, Jean Botti. El a admis totuși că, în timpul dezvoltării aparatului Airbus 380, informaticienii companiei Airbus au reușit să-i pirateze comenzile, astfel că ulterior inginerii au luat măsuri pentru eliminarea acestui risc.

Alte riscuri se întâlnesc și în controlul traficului aerian. De exemplu, un hacker ar putea să mute pe ecranul radar un avion sau chiar să-l elimine complet. Și dronele pot fi folosite de hackeri, după cum explică David Stupples, profesor de electronică la City University din Londra, el atenționând că dronele pot interfera cu sistemele de comandă ale avioanelor prin semnalele radio. Trimiterea unui astfel de semnal către un avion ce se află în faza de apropiere la aterizare poate provoca un accident în urma perturbării comenzilor, consideră Stupples. Totuși, sistemele informatice ale companiilor aeriene sunt foarte complexe și numai un număr restrâns de persoane au cunoștințele necesare implantării unui virus, menționează mai departe expertul citat.

La rândul său, specialistul francez în apărare cibernetică Charles Préaux notează că și în eventualitatea unui atac informatic ce ar afecta instrumentele avionului, echipajul are posibilitatea să preia manual controlul aparatului. El sesizează însă un alt aspect, și anume expunerea sistemelor concepute până în anii 2000 unor riscuri apărute foarte recent. „Atunci când un sistem este realizat, se iau în calcul toate scenariile de atac cunoscute sau cele probabile. Însă în această etapă nu pot fi avute în vedere amenințările ce survin ulterior”, explică Charles Préaux.

Alți specialiști sunt de părere că pericolele cele mai mari nu sunt reprezentate de intruziunile externe, ci de posibilele erori ale celor care intervin în respectivele sisteme, mai ales în timpul reparațiilor sau operațiunilor de întreținere.

Pe de altă parte, în timp ce marele public este preocupat mai ales de astfel de scenarii, companiile sunt îngrijorate în primul rând de atacurile cibernetice care au ca scop sustragerea de secrete economice ori sabotarea activității lor, cum ar fi de exemplu întreruperea funcționării unei linii de producție a avioanelor, scrie Agerpres.

Autor