El Pais: Trenul implicat în accidentul din Galicia a frânat prea târziu. „Ar trebui să merg cu 80 și am 190”
Accidentul soldat cu 80 de morți s-a produs în timp ce trenul care venea de la Madrid a făcut un viraj pe o porțiune foarte scurtă de drum, la aproximativ patru kilometri de gara din Santiago de Compostela.
Trenul circula la acel moment pe o linie de mare viteză, dar, în locul producerii accidentului, viteza era limitată la 80 de kilometri pe oră.
„Sistemul de alertă a căii ferate s-a declanșat în momentul în care a reperat că Francisco Jose Garzon Amo, mecanicul locomotivei, circula cu 190 de kilometri pe oră în timp ce nu ar fi trebuit să depășească 80”, scrie vineri El Pais, care a publicat cu o zi înainte fragmente dintr-o conversație prin radio între mecanicul locomotivei și gară chiar înainte și după producerea accidentului.
„Alarma, așa cum a recunoscut și mecanicul, s-a aprins pe tabloul de bord și el a încercat să frâneze, fără să poată împiedica tragedia”, adaugă publicația.
Mecanicul de locomotivă, în vârstă de 52 de ani, lucrează de peste 30 de ani la Renfe, compania publică a căilor ferate spaniole, și conduce trenuri începând din 2000. O scurtă înregistrare video difuzată joi pe Internet arată un tren sosind cu viteză mare, pe căi ferate libere, angajându-se într-o curbă, după care vagoanele din partea de mijloc a garniturii ies de șine, antrenând răsturnarea locomotivei.
Rănit ușor în accident, bărbatul a fost plasat sub supravegherea poliției la spital și urmează să fie audiat în curând de către anchetatori.
„Ar trebui să merg cu 80 și am 190”, a spus mecanicul de locomotivă, potrivit înregistrării comunicării radio care, potrivit El Pais, a fost transmisă judecătorului însărcinat cu ancheta.
Segmentul feroviar pe care mergea trenul este echipat cu sistemul european de reducere automată a vitezei excesive, numit ERTMS (Sistemul European de Gestionare a Traficului Feroviar), dar acesta „nu era instalat” în acel loc, a explicat joi Juan Jesus Garcia Fraile, secretarul general al sindicatului spaniol al mecanicilor de locomotivă.
Sistemul funcționabil pe acest tronson este ASFA (Anunțarea Semnalelor și Frânare Automată), care controlează în special respectarea semnalizărilor, ceea ce face sistemul „puțin mai dependent de factorul uman”, a adăugat el.