Această informație, care marchează un nou eșec pentru programul spațial al Rusiei, a fost anunțată miercuri de Agenția spațială rusă, Roscosmos. Un vehicul spațial de tip cargo Progress M-27M, care avea la bord o încărcătură de aproape trei tone, nu a reușit să se conecteze la ISS, din cauza unor probleme tehnice apărute la scurt timp după ce a fost lansat, marți dimineață, de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, a precizat Igor Komarov, directorul Roscosmos.
Igor Komarov a prezentat o listă cu problemele tehnice care au făcut ca acel vehicul spațial să devină incontrolabil de la sol, la scurt timp după ce a fost plasat pe o orbită intermediară.
„Din cauza acestor probleme, zborul și conectarea lui la ISS nu mai sunt posibile”, a adăugat oficialul rus într-o conferință de presă.
Explorarea spațială reprezintă un veritabil motiv de mândrie în Rusia, care își are rădăcinile în „cursa spațială” cu Statele Unite din timpul Războiului Rece, însă prăbușirea fostei Uniuni Sovietice a dus la scăderea fondurilor pentru programul spațial al acestei țări, care a suferit numeroase eșecuri în ultimii ani.
Disputele dintre marile companii industriale și numeroasele acuzații de corupție formulate la adresa directorilor acestora au împiedicat finalizarea cosmodromului Vostochny din Orientul Îndepărtat al Rusiei, iar Roscosmos a anunțat, săptămâna trecută, că își va reduce cheltuielile cu peste o treime în următorii zece ani, din cauza crizei economice cu care se confruntă această țară.
Costul total al acestui vehicul Progress de tip cargo și al lansatorului său a fost de 2,59 de miliarde de ruble, a precizat pentru agenția de presă Reuters un purtător de cuvânt de la Roscosmos.
Datele de lansare pentru alte două vehicule Progress vor fi amânate până în al treilea sau al patrulea trimestru al acestui an, a precizat Aleksander Ivanov, director adjunct al Roscosmos.
Vehiculul Progress M-27M, aflat în prezent în derivă pe orbită, va arde cel mai probabil la reintrarea în atmosferă, a spus Vladimir Soloviev, directorul de zbor pentru secțiunea rusească de pe ISS.
„Traiectoria sa de coborâre indică faptul că elementele structurale ale vehiculului nu vor ajunge la suprafața Pământului”, a adăugat el.
Deșeurile care ar putea supraviețui reintrării în atmosferă ar putea ajunge pe Terra între 5 și 7 mai, însă oamenii de știință nu vor cunoaște cu exactitate locul în care ele vor cădea, pentru încă alte două zile, a precizat Vladimir Soloviev.
Vehiculul spațial Progress M-27M se află în prezent la o altitudine de aproximativ 197 de kilometri deasupra Terrei, potrivit site-ului de monitorizare a sateliților n2yo.com. Experții de la NASA au spus la rândul lor că nu cunosc data la care acest vehicul va reintra în atmosfera terestră.
Actualul echipaj de la bordul Stației Spațiale Internaționale este alcătuit din americanii Terry Virts și Scott Kelly, rușii Anton Șkaplerov, Ghenadi Padalka și Mihail Kornienko și italianca Samantha Cristoforetti.
Vehiculele spațiale rusești Progress sunt capsule robotizate de unică folosință, fiind considerate un fel de „cai de povară” în rândul vehiculelor folosite pentru alimentarea ISS. Aceste vehicule au fost folosite în mod curent pentru transportul de materiale spre avanpostul orbital încă din anul 2000, când primele echipaje umane au ajuns la bordul ISS, și au o istorie de succes. În august 2011, o defecțiune din timpul lansării a dus la prăbușirea vehiculului Progress 44.
Vehiculele Progress sunt echipate cu un sistem automat de navigare, Kurs, care le permite conectarea automată la ISS. Un sistem secundar, de rezervă, numit Telerobotically Operated Rendezvous Unit, le permite cosmonauților de la bordul ISS să preia controlul manual de la distanță, în cazul în care apar probleme cu sistemul Kurs.
Vehiculele spațiale Progress au un aspect similar cu cel al capsulelor spațiale Soyuz, fiind alcătuite din trei module, utilizate pentru transportul spre și dinspre ISS al echipajelor umane. În locul unei capsule pentru transportul echipajului uman, vehiculele Progress includ un modul umplut cu combustibil care este utilizat de ISS pentru menținerea pe orbita corectă.
Aceste vehicule rusești sunt parte a unei flote spațiale robotizate care livrează în mod regulat materiale către ISS. Vehicule automatizate din Japonia și Europa sunt folosite de asemenea pentru misiuni de alimentare a Stației Spațiale, dar și vehicule comerciale construite de companiile americane SpaceX și Orbital Sciences Corp., care efectuează misiuni pentru NASA.
Cea mai recentă misiune de alimentare a ISS a fost efectuată de capsula fără echipaj uman Dragon, a companiei americane SpaceX, care a fost lansată pe 14 aprilie și s-a conectat la ISS pe 17 aprilie.
ISS este un proiect spațial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanțat în principal de Statele Unite ale Americii și la realizarea căruia participă 16 țări. Stația este ocupată în permanență, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotație completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spațiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.