Expoziție dedicată criminalilor în serie, vernisată de Halloween, la New York
O retrospectivă dedicată celor mai cunoscuți criminali în serie din Statele Unite ale Americii, o expoziție ce „bântuie” sălile obscure ale unui teatru newyorkez și face să se ridice părul de pe ceafă al vizitatorilor pasionați de senzații tari, a fost inaugurată cu ocazia sărbătorii de Halloween.
Titlul său dă tonul acestei expoziții: „Criminali: Casa Bântuită a Coșmarelor”, informează AFP. Instalată într-un teatru din Lower East Side din Manhattan, pe durata sărbătorii de Halloween (31 octombrie), expoziția seamănă, la o primă vedere, cu toate celelalte vernisate la New York: spectatorii intră, trec dintr-o cameră în alta, privind operele de artă.
Doar că, spre deosebire de Metropolitan Museum și MoMA, spectatorii pot să își încheie vizita fugind, urmăriți de una dintre instalațiile artistice pe care le-au admirat doar cu câteva minute înainte.
Expoziția a adoptat nu doar elementele tradiționale – și mereu eficace – ale caselor bântuite, ci a împrumutat și unele dintre cele mai sumbre momente din istoria criminalității din Statele Unite.
Această țară a fost mai mult decât fertilă în ceea ce privește numărul criminalilor în serie, iar mulți dintre ei au rămas în memoria populației, sub forma unor legende urbane.
Din cameră în cameră, actori deghizați contribuie pe deplin la un veritabil festival al fricii: pot fi recunoscuți astfel Jeffrey Dahmer, cunoscut sub porecla „canibalul din Milwaukee”, dar și Ed Gein, care exhuma cadavre din cimitir pentru a-și confecționa din oasele și pielea lor ținute feminine, devenind surse de inspirație pentru apariția unor personaje celebre în filmele „Psycho” și „The Texas Chainsaw Massacre”.
Pentru pasionații de senzații tari, dispuși să plătească între 20 de dolari și 60 de dolari pentru a simți fiori reci, plăcerea începe încă de la intrarea în teatrul newyorkez, unde pot să admire o expoziție cu obiecte tulburătoare: documente de poliție, fotografii de la autopsia lui Dahmer după asasinarea acestuia în închisoare, poezii scrise de celebrul criminal Charles Manson.
Colaboratori ai organizatorilor, deghizați în agenți FBI, ordonă spectatorilor să își respecte locul la coadă, înainte a permite unor grupuri mici să intre în „casa bântuită”. Cei care vor să fie surprinși de actori poartă o urmă de sânge (fals) uscat pe frunte.
Odată ajunși în interior, primul lucru pe care îl aud spectatorii este un țipăt. Nu se știe prea bine dacă este țipătul unei actrițe, interpretând rolul victimei unui medic nebun care îi amputează piciorul, sau cel al vreunui spectator care s-a speriat mai tare decât spera să o facă.
John Harlacher, directorul expoziției, spune că asasinii în serie au o rezonanță specială în Statele Unite. „Ei există în lumea întreagă, dar în America, cultura populară i-a ridicat la rang de celebrități”, spune el.
Harlacher speră că cei 35.000 de vizitatori pe care îi așteaptă în teatrul său nu vor vedea nimic strălucitor în această expoziție: „Vrem să ne debarasăm de toate fațadele. Sper că ei vor pleca de aici cu sângele înghețat în vene și dezgustați de criminali”.
Ce înseamnă, însă, să joci un criminal în serie, seară de seară? „Este puțin cam ciudat”, spune Scott Kozel, în vârstă de 25 de ani. El joacă rolul lui John Wayne Gacy, care avea obiceiul de a purta, în anii 1970, costumul clovnului Pogo, în timpul sărbătorilor din statul Illinois, unde a violat și ucis 33 de băieți.
Kozel spune că rolul său, ce constă în câștigarea încrederii tinerilor vizitatori pentru a-i atrage într-o trapă, a generat reacții extreme: „Am văzut un bărbat mai voinic decât mine, cu bicepși la fel de mari ca un cap uman, plângând ca un bebeluș”.
„Dacă reușesc să fac pe cineva să plece din teatru țipând, atunci ziua mea a fost una reușită”, spune actrița care o întruchipează pe Lizzie Borden, achitată în 1892 în procesul în care a fost acuzată de crimă dublă, pentru ca și-a ucis cu toporul tatăl și mama vitregă, în statul Massachusetts.