Prima pagină » Știri externe » Falși experți au infiltrat mari site-uri de știri franceze, promovând mărci, firme și chiar țări

Falși experți au infiltrat mari site-uri de știri franceze, promovând mărci, firme și chiar țări

Rubrici de opinie ale unor mari site-uri de știri franceze ca Le Nouvel Observateur, Huffington Post, L'Express, Le Journal du Net, Médiapart, Capital, Les Echos, au căzut în capcana unor falși experți care promovează mărci, firme și chiar țări, dezvăluie o anchetă Journal du Net, relatează AFP.

Rubrici de opinie ale unor mari site-uri de știri franceze ca Le Nouvel Observateur, Huffington Post, L’Express, Le Journal du Net, Médiapart, Capital, Les Echos, au căzut în capcana unor falși experți care promovează mărci, firme și chiar țări, dezvăluie o anchetă Journal du Net, relatează AFP.

Aceste site-uri renumite au fost „victime ale unei intoxicări la scară largă”, scrie autorul anchetei, Nicolas Arpagian, care a reperat în cronicile acestora promovarea suspectă și repetată a mai multor firme, un indiciu al unei acțiuni organizate de agenții de comunicare sau grupuri de lobby.

Médiapart, Les Echos, Le Figaro, Huffington Post și Economie Matin au fost infiltrate de falși contributori, ca Nicklas Boden, care publică în Le Cercle Les Echos cronici despre Numericable, Banca Saint Olive sau IMM-uri. Fotografia sa este de fapt a unui jucător suedez de tenis Nicklas Kulti.

Les Echos.fr nu a retras cronicile scrise de acesta, dar avertizează cititorul că „un articol JDnet pune în discuție calitatea acestui contributor”. Însă fotografia acestuia a dispărut.

„Acest domn își împărtășește centre de interes heteroclite cu alți cronicari” ca „Jean-Sébastien Bamvilla”, la Médiapart, care a scris aproximativ 60 de articole despre subiecte care merg de la schimbul de țigarete electronice și până la culisele UNESCO, scrie JDN.

JDN prezintă, de asemenea, o listă non-exhaustivă cu 11 dintre numele cele mai citate de către autorii de falsuri: Association Nationale des Industries Alimentaires (ANIA), ASMEP-ETI, Banque Publique d’Investissement, Banque Saint Olive, Club Auto AMTT, KPMG, Les Entreprises du Médicament (LEEM), Numericable, Swan Operations, l’Ukraine și Vivarte.

Acești falși experți scriu în favoarea unor mărci, firme și chiar idei și țări, în articole redactate îngrijit, pline de link-uri și referințe serioase, continuă JDN.

„Ei profită astfel de audiențele site-urilor media pentru a-și spori referințele, plasând link-uri către paginile clienților lor”, subliniază Nicolas Arpagian.

Prima stratagemă este un nume fals. Atenție, deci, la contributorii care nu au altă „existență electronică”, avertizează autorul anchetei. Le trebuie, de asemenea, o fotografie. În acest sens, ei recurg la arhive pe hârtie, pentru a evita verificări prin căutarea imaginii, însă fură uneori și fotografii de pe Internet.

Altă înșelătorie este că se prezintă ca angajați ai unei companii sau instituții de renume. Astfel, un oarecare Marc Chevrier a semnat cronici în JDN în calitatea falsă de membru al firmei de recrutare Mercuri Urval, iar în L’Express ca doctorand la Universitatea din Tbilisi. L’Express i-a șters, între timp, profilul.

„Informațiile pe care le oferea Marc Chevrier erau adevărate”, a comentat Adrien Sénécat, community manager la Express Yourself. „Ne putem gândi că este rău intenționat deoarece se folosește de site pentru a-și afirma legitimitatea în altă parte. Este necesar să ne ferim de nume false aparent adevărate și să verificăm titlurile”, a adăugat el.

Uneori falșii experți își creează profiluri pe Internet cu scopul de a-și credibiliza existența. Anchetatorul JDN l-a determinat pe un fals jurnalist să mărturisească faptul că era plătit pentru a promova un start-up, Educadis. El a fost validat de site-ul Le Nouvel Observateur, după care a fost promovat printr-un mesaj pe Twitter de către Centrul de Analiză Strategică al premierului.

În urma acestei anchete, majoritatea site-urilor de știri și-au consolidat procesul de verificare a experților lor și au retras materialele incriminate, cu excepția Médiapart, care precizează că nu exercită vreun control asupra colaboratorilor externi.

„Este o lecție bună pentru noi, ne obligă la sporirea vigilenței”, recunoaște Aude Baron, redactor-șef la Plus-Nouvel Obs, „chiar dacă este necesar să relativizăm, deoarece au existat îngrijorări doar asupra unei contribuții din 50.000”. „Acest lucru ne sporește neîncrederea față de agenți de comunicare care vor să ne manipuleze. Conținutul respectiv era interesant și destul de nuanțat. O treabă bună, trebuie să recunoaștem”, adaugă ea.

„Este unul dintre riscurile meseriei”, admite Marc Botte de la Huffington Post. „Între timp ne-am consolidat procesul de verificare. Dar este interesant că nu suntem singurii și că există o tendință de fond”, a adăugat el.

Citește și