Prima pagină » Știri externe » Fost oficial la Bruxelles: „Acordul de gaze Bulgaria-Turcia este greșit pentru Europa”. Motivele au legătură cu sancțiunile rusești

Fost oficial la Bruxelles: „Acordul de gaze Bulgaria-Turcia este greșit pentru Europa”. Motivele au legătură cu sancțiunile rusești

Fost oficial la Bruxelles: „Acordul de gaze Bulgaria-Turcia este greșit pentru Europa”. Motivele au legătură cu sancțiunile rusești

Fostul ministru al Irlandei pentru Europa, Dick Roche, spune, într-un editorial apărut recent într-o publicație axată pe politicile de la Bruxelles, că acordul de gaze Bulgaria – Turcia este greșit pentru Europa, pentru că aceasta creează o cale inversă pentru distrugerea sancțiunilor rusești.

Când UE își propune să înceteze să se bazeze pe petrol și gaze rusești până în 2027, este bizar că o întreprindere deținută în totalitate de un stat membru lucrează cu asiduitate la un proiect care va zădărnici obiectivul UE, scrie Dick Roche în editorialul publicat de Brussels Signal.

Este vorba de acordul pe care compania Bulgargaz din Bulgaria și compania turcă Botaș, deținută de stat, l-au semnat, în ianuarie, pentru livrarea de gaze, care prevede accesul Sofiei la terminalele de gaze și la rețeaua de transport turce, potrivit Reuters.

Acordul vizând tranzitul de gaze lichefiate încheiat între companiile de stat Bulgargaz EAD (Bulgaria) şi Botas (Turcia) este investigat de organismele europene pe fondul suspiciunilor că ar putea restricţiona concurenţa, a relatat Bloomberg, la finalul lunii trecute.

„Acordul ar putea fi o greșeală costisitoare pentru Bulgaria”

Editorialul semnat de fostul ministru al Irlandei pentru Europa, Dick Roche, din Brussels Signal:

„Ceea ce este poate mai bizar este că acest lucru se întâmplă la vedere.

Președintele Putin este foarte clar cu privire la ambiția sa de a transforma Turcia într-un hub de gaze pentru Europa. Anul trecut a prezentat această idee ca o modalitate de a compensa capacitatea de tranzit de gaze pierdută odată cu terminarea conductelor Nord Stream.

Ankara este la fel de deschisă cu privire la dorința sa de a deveni un coridor major de gaze către Europa, spunând că regiunea Tracia care se învecinează cu Bulgaria și Grecia ar fi locația ideală pentru un hub de gaze și sugerând că BOTAS, deținută de stat, are interconexiunile pentru a deservi un hub rusesc.

În octombrie anul trecut, AP a raportat că președintele Turciei Recep Tayyip Erdogan a confirmat că guvernul său și omologii lor ruși au fost instruiți „să înceapă imediat lucrările tehnice la propunerea rusă”.

Același raport îl citează pe ministrul de externe al Turciei declarând că Putin a propus să expedieze gaz rusesc „în țările europene care îl doresc pentru că nu mai consideră că Nord Stream 1 și 2 sunt conducte de încredere”.

În timp ce Rusia și Turcia discutau despre planuri pentru un hub rusesc, Bulgaria trecea printr-o agitație politică. O serie de alegeri din 2021 și 2022 nu au reușit să producă un guvern stabil.

Perioadele de agitație politică oferă instituțiilor birocratice puternice oportunități de a muta problemele în direcții care le protejează interesele.

În timp ce drama politică a Bulgariei se desfășura, au început discuțiile între BEH, deținută de stat a Bulgariei, și omologul său turc, BOTAS.

BEH, deținută de stat bulgară, și subsidiarele sale deținute în totalitate Bulgargaz și Bulgartransgaz au un istoric de rezistență la reformă, obstrucționarea concurenței loiale, interzicerea concurenților accesul la infrastructură și, în general, frustrarea obiectivelor cheie ale celui de-al treilea pachet energetic al UE (care separă furnizarea de energie de furnizare).

Discuțiile dintre entitățile de stat s-au încheiat la 3 ianuarie cu un acord oficial între BEH, Bulgargaz, Bulgartransgaz și BOTAS.

Acordul a fost semnat în prezența miniștrilor energiei din Bulgaria și Turcia, ceea ce înseamnă sprijinul politic al ambelor capitale pentru acord. În cazul Bulgariei, acest sprijin s-a schimbat.

Ministrul bulgar, Rosen Hristov, a lăudat acordul spunând că va rezolva lipsa de infrastructură a Bulgariei pentru descărcarea gazelor naturale lichefiate, asigurând „posibilitatea (pentru Bulgaria) de a cumpăra gaz de la toți producătorii internaționali și de a-l descărca în Turcia, unde este cel mai convenabil pentru noi din punct de vedere logistic”. Reuters raportează că ministrul a adăugat că, deși Bulgaria nu poate „controla ce gaz va intra în Bulgaria”, „se va asigura că semnează contracte pentru livrările de GNL care nu sunt din Rusia”.

Omologul turc al ministrului Hristov a declarat că acordul permite Bulgariei să transporte aproximativ 1,5 miliarde de metri cubi de gaz pe an, contribuind la creșterea securității aprovizionării în sud-estul Europei.

Detaliile complete ale acordului BOTAS – Bulgargaz nu au fost publicate. Cu toate acestea, detaliile care au apărut sugerează că acordul ar putea fi o greșeală costisitoare pentru Bulgaria și o lovitură adusă ambițiilor UE de a controla sursa de energie pe care o folosește.

Acordul rezervă întreaga capacitate la punctul cheie de interconectare dintre rețelele de transport de gaze din Bulgaria și Turcia (Malkoclar/Strandzha) exclusiv pentru BOTAS și Bulgargaz.

Terții nu vor putea rezerva capacitate la acest punct de interconectare. Acest lucru închide practic acea graniță pentru comercianții – alții decât BOTAS și Bulgargaz – care doresc să importe gaz natural lichid (GNL) prin terminalele GNL din Turcia.

Acest lucru întărește stăpânirea Bulgargaz asupra concurenței. Compania deține deja capacitatea de a bloca punctele de intrare a gazelor la granița cu Grecia și de a refuza capacitatea concurenților la terminalele GNL din Grecia.

Deși aceasta poate părea o victorie pentru Bulgargaz, BOTAS și Bulgargaz nu sunt jucători egali în afacere: BOTAS este pe poziția de conducere. Elementele din acord sugerează că Bulgargaz ar fi putut să fi mușcat mai mult decât poate mesteca.

Bulgargaz trebuie să plătească BOTAS o taxă anuală de servicii de 2 miliarde de euro. Acest lucru oferă Bulgargaz capacitatea de a importa 1,85 miliarde de metri cubi de gaz, aproximativ 60% din cererea anuală a Bulgariei, prin punctul de interconectare Malkoclar/Strandzha. Bulgargaz trebuie să plătească taxa indiferent dacă își folosește întreaga capacitate sau nu.

Taxa de servicii de 2 miliarde de euro, pe lângă faptul că plasează o povară financiară potențial amețitoare pentru Bulgargaz, oferă companiei mai multe stimulente pentru a continua, dacă nu a-și spori politica de lungă durată de suprimare a concurenței din sectorul privat pe piața bulgară.

Acordul îi oferă lui BOTAS acces la conductele bulgare, pentru care va plăti taxe de tranzit în jur de 138 de milioane de euro pe an. De asemenea, acordul îi permite lui BOTAS să vândă gaz consumatorilor din Bulgaria și din țările vecine, ironic având în vedere antipatia Bulgargaz față de concurența autohtonă de pe piața bulgară.

Încă de la început, Asociația Europeană a Comercianților de Energie EFET a exprimat îngrijorări generale cu privire la lipsa de transparență a acordului. De asemenea, a semnalat preocupări specifice cu privire la anumite părți ale acordului, pe măsură ce informațiile au devenit disponibile.

Într-o comunicare din 23 ianuarie adresată Comisiei Europene și Adunării Naționale Bulgare, EFET a întrebat cum va fi reglementat acordul. Acesta a întrebat ce reguli se vor aplica BOTAS și Bulgargaz și a întrebat cine va supraveghea funcționarea acordului.

Asociația a întrebat, de asemenea, cât de mult acces la capacitatea de transport ar fi disponibil pentru operatorii privați, a subliniat accesul preferențial acordat de acord Bulgargaz și a subliniat că accesul discriminatoriu la capacitatea de transport ar împiedica și mai mult concurența pe piața bulgară.

Subliniind îngrijorarea că acordul ar oferi „condiții de piață suboptime” altor comercianți de gaze licențiați, EFET a cerut Comisiei Europene să examineze dacă acordul a avut un efect anticoncurențial general și dacă îndeplinește principiile pieței UE.

EFET și comercianții de energie din sectorul privat nu au fost singuri în preocupările lor legate de acordul BOTAS – Bulgargaz.

În aprilie 2023, la doar opt săptămâni după semnarea acordului, Bulgaria a organizat cele cinci alegeri generale în doi ani. La 6 iunie s-a format un nou guvern bulgar.

Primul ministru Nikolay Denkov a avut o viziune semnificativ diferită asupra acordului BOTAS – Bulgargaz față de predecesorul său. El a numit acordul „netransparent și neprofitabil”. Viitul ministru al energiei din Bulgaria a avertizat că acordul ar putea costa miliarde fără a aduce niciun beneficiu.

La 3 august, guvernul bulgar a declarat că va investiga acordul de furnizare de gaze, ca parte a unei revizuiri a politicilor guvernului tehnic care l-a precedat. În octombrie, noua administrație a introdus o taxă variabilă pe gazele rusești transportate pe teritoriul bulgar. Ea a anunțat măsura la câteva zile după ce a impus o taxă de 60% asupra profiturilor unei rafinării de petrol Lukoil, deținută de Rusia.

Ministrul bulgar de finanțe a descris taxa de tranzit ca fiind în concordanță cu obiectivul UE de a-și reduce dependența de combustibilii fosili ruși și a spus că obiectivul nu are scopul de a face gazul mai scump pentru consumatorii din Ungaria și Serbia, ci de a-l face mai puțin profitabil pentru Gazprom.

Modificările fiscale au fost interpretate de mulți observatori ca o încercare de a remedia o parte din prejudiciul reputației pe care acordul BOTAS-Bulgargaz l-a adus Bulgariei în ochii Bruxelles-ului și ai partenerilor UE.

La 20 octombrie, Comisia Europeană a anunțat că lansează și o examinare a acordului BOTAS-Bulgargaz.

Anunțul este o evoluție binevenită. Acordul arată puțină respectare a normelor UE. Contextul pe care a fost pregătit nu se aliniază în niciun fel cu interesele UE.

Detaliile acordului care sunt disponibile și rapoartele privind o cerință care ascunde originile gazului care intră în UE, ridică un semnal roșu că acordul este o ușă din spate prost deghizată pentru gazul rusesc.

Prin intervenția în cazul BEH și prin eforturile sale de a stabili un program de eliberare a gazelor, Comisia a încercat să promoveze reforma pe piața bulgară a gazelor. Îmbunătățirile realizate de intervențiile sale au fost rapid inversate.

Multiplele deficiențe conținute în acordul BOTAS-Bulgargaz oferă Comisiei UE șansa de a analiza cu atenție ceea ce s-a întâmplat pe piața energetică bulgară de la aderarea Bulgariei la UE și la modul în care o întreprindere de stat cu hotărârea obstinată de a nu se conforma cu normele UE a reținut Bulgaria. Sperăm că Comisia va profita din plin de această oportunitate.”

Sursa foto: Shutterstock – caracter ilustrativ

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și