Decizia Comisiei Europene de a impune taxe vamale pentru vehiculele electrice fabricate în China nu va salva industria auto din Europa, fiind o măsură protecționistă, notează publicația germană Frankfurter Allgemeine Zeitung, recomandând reducerea birocrației în spațiul comunitar și deschiderea spre alte piețe internaționale.
Cancelarul Germaniei, Olaf Scholz, a încercat să evite scenariul impunerii de taxe vamale la importurile de mașini electrice din China. Comisia Europeană tocmai a decis impunerea de taxe vamale cuprinse între 17,4% și 38,1%. Războiul comercial inevitabil cu Beijingul ar putea avea efecte asupra economiei germane.
Taxele europene sunt mult mai mici decât cele de sută la sută impuse recent de Statele Unite. Comisia Europeană argumentează că acționează în baza normelor comerciale internaționale, pentru atenuarea efectelor subvențiilor acordate de Beijing industriei auto. Bruxellesul respinge acuzațiile referitoare la o abordare de tip protecționist.
”Însă acesta este doar jumătate de adevăr. Lansarea procedurilor contra producătorilor auto din China a avut motivații de protejare a industriei de profil, la fel ca toate celelalte acțiuni ale Bruxellesului împotriva Chinei. Comisia Europeană vrea oprirea importurilor de produse chineze, începând de la mașini electrice la turbine eoliene, pentru a evita transferul de tehnologii specifice viitorului. Prin această abordare, UE se plasează într-o gândire specifică lui Trump. Fostul președinte american a atribuit practicilor chineze incorecte vina pentru activitățile economice slabe ale Statelor Unite”, comentează Hendrik Kafsack, într-un editorial publicat în cotidianul Frankfurter Allgemeine Zeitung sub titlul ”Politici comerciale în stilul lui Trump”.
Uniunea Europeană recurge acum la aceeași metodă, în loc să admită că firmele chineze poate că produc mașini mai bune.
”Ar fi naiv să credem că producătorii auto vor putea fi salvați prin taxe vamale. Trebuie să facă față competiției internaționale (…). Uniunea Europeană își poate ajuta industria auto prin reducerea birocrației și prin acorduri comerciale cu alte zone ale lumii, nu prin tendința de-globalizării”, concluzionează editorialistul.
Foto: Profimedia
Citește și: