Fructele românești ar putea dispărea din magazine și piețe în următorii ani

Publicat: 04 12. 2014, 14:08

„Doar 60% din consumul la nivel național este asigurat de piața internă la legume și 30-35% în cazul fructelor. Piața de legume-fructe este estimată la aproximativ 700 de milioane de euro”, a spus directorul executiv al Organizației Interprofesionale Legume-Fructe Prodcom.

Potrivit datelor transmise de INS, în anul 1989, în România erau înregistrate aproape 240.000 de hectare de livezi, iar între timp suprafața a scăzut la 147.000 de hectare. Tănase spune că din acestă suprafață, doar 75.000 de hectare sunt „pe rod”. În ultimii 10 ani au fost plantate doar 7.500 de hectare de livezi, potrivit reprezentantului producătorilor.

El a adăugat că multe livezi sunt îmbătrântite și fructele nu se pretează pentru consum.

„Patrimoniul pomicol și consumul de fructe românești sunt în declin. Românii preferă să consume fructe din import, care sunt mai frumoase. Se întâmplă acest lucru atât în cazul merelor și perelor, cât și al prunelor, cireșelor, vișinilor și caiselor. Dacă nu se schimbă ceva, dacă nu se evidențiază cumva în piețe produselor românești și dacă nu se reglementează această piață, ca să putem supraviețui, în 3-5 ani acestea ar putea dispărea din consum”, a continuat Tănase.

Acesta a afirmat că an de an, tot mai mulți producători români renunță la livezi, din cauză că nu-și recuperează costurile, și fie vând terenurile, fie cultivă cereale pe ele.

Majoritatea fructelor care concurează cu produsele românești provin din Polonia și Olanda, dar și din Grecia și Ungaria.

În România s-au produs anul trecut 129.000 de tone de fructe, față de 132.000 de tone în 2009, potrivit datelor INS.

Importurile de fructe au totalizat anul trecut, potrivit INS, 294 de milioane de euro, iar exporturile 74 de milioane de euro. În 2009 s-au importat fructe de 175 milioane de euro și s-au exportat de 39 de milioane de euro.

Atât importurile, cât și importurile au crescut constant în ultimii ani, indicând faptul că fructele autohtone își fac din ce în ce mai greu loc în piața românească.