Într-un supermarket din nordul Londrei, în weekendul dinaintea Crăciunului, Sarah Rymer, în vârstă de 32 de ani, vrea să cumpere carne de pasări provenind din ferme pentru animale crescute în aer liber.
„În mod clar, în ultimii ani, am devenit mai conștientă de ceea ce cumpăr. (…) Cred că produsele merită banii”, explică Sarah Rymer.
Ea se numără printre consumatorii din ce în ce mai mulți care stimulează piața din Marea Britanie pentru produse și servicii la standarde etice, un sector comercial care a ajuns la valoarea de 81,3 de miliarde de lire (91,5 miliarde de euro). Conform institutului de consultanță Consumator Etic (Ethical Consumer), acest sector comercial a avut o creștere de peste 40 miliarde de lire (45 de miliarde de euro) începând din 2008, familiile cheltuind în medie 1.263 de lire (1.422 de euro) pe produse etice în 2016. Segmentul alimentelor și băuturilor la standarde etice a crescut cu 9,7% în 2016, comparativ cu o creștere de 5,3% din 2015.
Companiile observă cererea în creștere. Anul acesta, de Ziua Recunoștinței, compania Butterball, cel mai mare producător american de carne de curcan, a lansat prima gamă proprie de produse organice, ca reacție la cererea în creștere. La începutul anului 2017, rețeaua alimentară britanică Pret A Manger a deschis noi unități cu produse în totalitate vegetariene. Compania Ikea, care anunță că vrea să se diferențieze de alte mărci din domeniu, intenționează să ajungă treptat, până în 2020, să folosească doar lemn reciclat ori respectând standardele ecologice.
Și grupurile de produse de larg consum fac eforturi intense. Firma franceză L’Oréal á prezentat recent primele sale produse vegane pentru vopsirea părului, cu obiectivul stimulării diviziei de produse profesionale pentru păr. În cadrul strategiei pentru achiziții, Unilever a cumpărat Sir Kensington, un producător de maioneză vegană, și marca de ceaiuri organice Pukka. Mărcile sale sustenabile – cele pe care compania le prezintă ca având „un obiectiv puternic în sensul protejării intereselor sociale ori ecologice” – au crescut în 2016 cu 40% mai rapid decât restul segmentelor firmei.
Tinerii consumatori alimentează aceste tendințe. Date prezentate de Institutul YouGov arată că, doar în ultimul an, proporția persoanelor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani care au devenit vegetariene din rațiuni ecologice sau pentru stimularea bunăstării a crescut de la 9% la 19%.
Și nu este vorba doar despre comportamentele de consum, notează Financial Times. „Știm că tinerii vor să lucreze pentru companii care tratează cu seriozitate aceste lucruri”, afirmă Rob Harrison, directorul institutului Consumator Etic (Ethical Consumer). „Din ce în ce mai multe companii din domenii inovative asumă misiuni etice, iar acestea se transpun în tendințele de consum”, explică el, oferind drept exemplu Fairphone, catalogat drept „primul smartphone etic și modular din lume”.