Prima pagină » Știri externe » Hărți cu puncte vamale post-Brexit. Posturi de control între Irlanda de Nord și restul Marii Britanii

Hărți cu puncte vamale post-Brexit. Posturi de control între Irlanda de Nord și restul Marii Britanii

Comisia Europeană a elaborat hărți care prezintă traficul între Uniunea Europeană și Marea Britanie după Brexit, iar sistemul relevă că vor fi controale vamale între provincia britanică Irlanda de Nord, care rămâne în uniunea vamală europeană, și restul teritoriului britanic.

„Acum, după semnarea Acordului Brexit”, Bruxellesul publică un ghid al aplicării tratatului, „inclusiv detalii despre modul în care va funcționa protocolul privind Irlanda de Nord”, a declarat Sabine Weyand, director general în cadrul Comisiei Europene responsabil de Afaceri comerciale, conform cotidianului The Independent.

Foto: The independent

Cele două hărți elaborate de Comisia Europeană arată că vor fi controale vamale în ambele sensuri între teritoriul britanic Irlanda de Nord și restul Marii Britanii. Acordul Brexit prevede un statut special pentru Irlanda de Nord, care va rămâne în uniunea vamală europeană. În cursul dezbaterilor din Parlamentul britanic, premierul Boris Johnson a susținut că nu vor exista puncte vamale între Irlanda de Nord și restul Marii Britanii. Întrebat la sfârșitul anului 2019 de un reporter dacă vor trebui completate documente vamale după Brexit între Irlanda de Nord și restul Marii Britanii, Boris Johnson a declarat: „Absolut deloc”. Premierul britanic a adăugat că dacă vor apărea astfel de formalități, lumea va trebui să i se adreseze lui personal: „Le voi spune să arunce formularele la gunoi”.

Conform hărților, dacă sunt transportate produse din Liverpool spre orașul nord-irlandez Belfast, în Belfast vor fi aplicate „formalitățile UE privind importurile (inclusiv declararea intrării bunurilor și declarația vamală) și vor fi efectuate controale”.

„Autoritățile relevante” vor fi cele britanice și europene, iar autoritățile britanice vor fi obligate să aplice „reglementările UE”, în timp ce „instituțiile UE mențin dreptul de supraveghere ca până acum”, reprezentanții UE având „dreptul de a fi prezenți la verificări”. De asemenea, în Irlanda de Nord se vor aplica „reglementările UE privind TVA-ul și accizele”, deși este un teritoriu britanic.

În cazul în care sunt transportate produse din Belfast (Irlanda de Nord) spre Liverpool, sunt necesare „formalități UE de export și declarație anticipată”, precum și „modalități de intrare” pe teritoriul britanic, „determinate de Marea Britanie în conformitate cu obligațiile internaționale (Organizația Mondială a Comerțului, acorduri de liber-schimb), se arată în documente.

Marea Britanie se va retrage din Uniunea Europeană pe 31 ianuarie, dar va continua să aplice reglementările Uniunii Europene în perioada de tranziție post-Brexit, care se încheie pe 31 decembrie 2020. Irlanda de Nord va continua să aibă statut special și după perioada de tranziție, rămânând în uniunea vamală UE până când va fi stabilit un alt statut, prin negocierile referitoare la relațiile post-Brexit. Premierul britanic, Boris Johnson, speră să obțină până la sfârșitul acestui an un acord comercial care să reglementeze relațiile Marii Britanii cu Uniunea Europeană după Brexit. Un reprezentant al Comisiei Europene a semnalat că Uniunea Europeană probabil nu va avea timp să finalizeze până la sfârșitul anului negocierile cu Marea Britanie privind relațiile post-Brexit. Eric Mamer, purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, a declarat că negocierile vor putea începe abia în martie, astfel că nu se pot finaliza până la expirarea perioadei de tranziție post-Brexit, valabilă până pe 31 decembrie 2020.