Președintele francez Francois Hollande a criticat dur PSA Peugeot Citroen pentru decizia de a închide o fabrică din Franța și a suplimenta concedierile cu 8.000 de locuri de muncă, angajându-se să facă presiuni asupra companiei pentru renegocierea proiectului de reorganizare, transmite Bloomberg.
PSA Peugeot Citroen, cel mai mare constructor auto din Franța și al doilea din Europa, a anunțat joi că va închide în 2014 fabrica de la Aulnay, Franța, și va reduce producția la unitatea de la Rennes, suplimentând numărul disponibilizărilor cu 8.000, la 14.000 de persoane, pentru a aduce sub control pierderile operaționale și a adapta capacitatea de producție la cererea în scădere abruptă din Europa.
PSA închide astfel o fabrică din Franța pentru prima dată în ultimii 20 de ani. Uzina de la Aulnay funcționează de 39 de ani.
„Planul în starea actuală nu este acceptabil. Trebuie renegociat”, a declarat sâmbătă Hollande, la un post de televiziune.
Francois Hollande a fost ales președinte în luna mai, cu promisiunea că va împiedica eventuale concedieri semnificative în economie. Acțiunile Peugeot s-au prăbușit vineri la Paris cu 7,7%, din cauza temerilor că guvernul ar putea determina compania să revină asupra deciziilor destinate reducerii costurilor, potrivit unui analist londonez, citat de Bloomberg.
„Opțiunile companiei sunt limitate. Criza de la Peugeot subliniază una dintre cele mai mari probleme ale Franței, și anume lipsa de competitivitate”, a spus el.
Hollande a afirmat că guvernul ar putea acorda „stimulente” care să încurajeze vânzările de autoturisme cu emisii scăzute și că va studia posibilitatea acordării de credite pentru achizițiile de automobile, însă fără subvenții în cash, precum programele derulate de administrația Nicolas Sarkozy pentru a combate recesiunea din 2009.
Șomajul din Franța este la 10%, iar cererile pentru ajutor de șomaj au atins maximul ultimilor 12 ani. Hollande consideră crearea de noi locuri de muncă una dintre prioritățile mandatului său. Air France – KLM, Carrefour și Sanofi iau de asemenea în calcul concedieri în Franța, pe fondul stagnării economiei.
„Este adevărat că avem o problemă de competitivitate. Este necesar un efort, dar povara trebuie distribuită în mod corect”, a afirmat președintele francez.
Problemele economice îl taxează deja din punct de vedere politic pe Hollande, a cărui rată de susținere în rândul electoratului a scăzut în ultima lunî cu 7 puncte procentuale, la 56%, potrivit unui sondaj recent. Modul în care va fi rezolvată criza de la PSA Peugeot va marca decisiv primul mandat al președintelui.
Statul nu poate fi „indiferent” față de problemele Peugeot, a mai spus Hollande.
„Guvernul va desemna un expert care va prezenta, până la sfârșitul acestei luni, un raport din care să reiasă situația reală”, a afirmat liderul de la Paris.
Dintre marii producători auto, Peugeot, Renault și Fiat au înregistrat în acest an cele mai abrupte scăderi ale vânzărilor în Europa.
PSA a amânat cu mai multe luni anunțarea proiectului de reorganizare, pentru a nu influența rezultatul duelului Hollande – Sarkozy la alegerile din luna mai. Hollande a criticat și decizia de a întârzia prezentarea planului.