Influența malignă a Federației Ruse / Cum încearcă Kremlinul să-și diminueze rolul în cazul prăbușirii avionului MH-17
Procesul va începe în luna martie 2020.
Acțiunile Rusiei au condus la doborârea avionului MH-17 și la uciderea a 298 de civili. Atacul agentului proxy rus asupra avionului malaiezian MH-17 utilizând arme rusești este unul dintre numeroasele cazuri de atrocități comise de Rusia.
Refuzul Rusiei de a-și asuma responsabilitatea a făcut ca familiile victimelor să nu primească compensații pentru pierderile suferite. Echipa Comună de Investigații a descoperit dovezi credibile care indică faptul că luptătorii proxy sprijiniți de ruși au doborât avionul malaiezian, beneficiind de sprijinul serviciilor ruse de informații și de o rachetă aer-sol de proveniență rusească.
Rusia a demarat o campanie masivă de dezinformare prin care urmărește discreditarea investigației realizate de Echipa Comună de Investigații, utilizând rețelele de troli, ONG-uri și campanii media.
Această campanie de dezinformare se va agrava în proximitatea lunii martie 2020 când în Olanda va începe procesul împotriva celor implicați (trei ofițeri de informații și un agent de sprijin ucrainean sprijinit de Rusia).
În replică, autoritățile olandeze au încercat cu diplomație și tact să determine Rusia să renunțe la campania de dezinformare și să ofere compensații familiilor victimelor. În ciuda demersurilor olandeze, Rusia își continuă campania media de dezinformare.
Patru suspecți – trei ruși și un ucrainean – urmează să fie judecați în primăvara lui 2020, în Olanda, pentru rolul avut în doborârea zborului MH17, în 2014, în estul separatist al Ucrainei, cu o rachetă rusească de tip BUK.
Trei suspecți ruși – Serghei Dubinski, Oleg Pulatov și Igor Ghirkin – și ucraineanul Leonid Harcenko au fost numiți de către anchetatorii internaționali drept presupuși vinovați de distrugerea zborului MH17.
Rusul Igor Ghirkin, unul dintre presupușii vinovați de doborârea aeronavei, se consideră nevinovat. „Tot ceea ce pot să spun este că Boeingul nu a fost doborât de rebeli”.
În luna mai a anului trecut, Echipa internațională de investigație comună (Joint Investigation Team, JIT), condusă de Olanda și alcătuită din anchetatori din Australia, Belgia, Malaysia, Olanda și Ucraina, a anunțat că stabilit că racheta care a lovit avionul provenea din cadrul celei de-a 53-a brigăzi antiaeriene ruse de la Kursk, în vestul Rusiei.
Boeing-ul Malaysia Airlines, care a decolat de la Amsterdam către Kuala Lumpur, a fost doborât în zbor deasupra zonei de conflict armat din estul separatist prorus al Ucrainei, la 17 iunie 2014. Cei 283 pasageri – între care 196 olandezi și cei 15 membri ai echipajului – au pierit pe loc.