Americanii sunt așteptați marți la urne, pentru a-și vota președintele, la ALEGERI SUA 2012. Ziua cea mare încheie, astfel, 18 luni de campanie intensă, care a stabilit un nou record în materie de cheltuieli electorale, cu o „factură” de peste 2 miliarde de dolari. Economia a fost laitmotivul acestei curse – despre acest subiect au vrut candidații să vorbească de fiecare dată când au avut ocazia, interes care, după cum a relatat gândul de-a lungul campaniei, a coincis și cu interesul electoratului american.
În ziua decisivă pentru America, când oamenii formau cozi de sute de metri în fața unora dintre secțiile de votare, gândul a stat de vorbă cu Marilyn Geewax, senior editor pe probleme economice la NPR, postul public de radio din Statele Unite, și analist economic la diferite emisiuni televizate, pentru a afla cum se justifică, totuși, acest interes aproape exclusiv pentru economie în campania electorală americană din 2012, în detrimentul politicii externe și al problemelor sociale. De asemenea, jurnalista americană, care a precizat că, spre deosebire de jurnaliștii din media americane private, este obligată să fie obiectivă, a analizat campania, vorbind despre argumentele economice ale candidaților, despre momentele lor cele mai slabe, dar și despre un posibil rezultat.
gândul: Aceste alegeri au fost centrate aproape exclusiv pe probleme economice. Acesta a fost singurul subiect despre care candidații au vrut să vorbească mereu, chiar și atunci, cum a fost cazul ultimei dezbateri prezidențiale, când trebuiau să discute despre politică externă. De ce a fost economia un subiect mai important acum decât la alegerile din 2008, când situația economică a Statelor Unite era mai rea?
Marilyn Geewax: Marea Recesiune a început în decembrie 2007, când piața imobiliară a început să se destrame, iar rata șomajului a început să crească dramatic. De-a lungul ultimului an al președinției lui G.W. Bush, economia a fost, într-adevăr, o problemă. Dar era prea devreme pentru că majoritatea oamenilor să își dea seama cât de rea avea să devină situația. De exemplu, în iulie 2008, rata șomajului era de 5,8%. Nu a fost o rată atât de rea, așa că, în timp ce candidații erau în campanie în timpul verii, cei mai mulți dintre americani pur și simplu nu și-au dat seama cât avea să se înrăutățească economia. Chiar și în octombrie 2008, rata șomajului ajunsese la 6,5%. Un an mai târziu, în octombrie 2009, era 10% și a rămas la un nivel ridicat și în următorii ani. Astăzi, economia este într-o stare mult mai bună decât la apogeul recesiunii, însă a fost un proces lent și frustrant. Acesta este aspectul care îi interesează cel mai mult pe americani.
gândul: Cine a avut cele mai puternice argumente în politicile economice, de-a lungul campaniei?
M.G.: Romney a susținut că starea economiei s-a îmbunătățit mult prea încet. De cealaltă parte, argumentul lui Obama a fost că președinția Bush a lăsat economia cu atât de multe probleme, încât este de înțeles că procesul de refacere a fost atât de greoi. El susține că are nevoie de mai mult timp pentru a repara economia. În definitiv, rămâne la latitudinea alegătorilor să decidă al cui argument este mai solid.
gândul: Cât de mult l-au ajutat ultimele rapoarte privind rata șomajului pe președintele Obama? L-a ajutat cumva uraganul Sandy mai mult decât raportul de vinerea trecută?
M.G.: Raportul de săptămâna trecută a fost unul pozitiv și l-a ajutat pe Obama, a întărit argumentul lui potrivit căruia situația se îmbunătățește. Uraganul a fost un eveniment dramatic, care i-a permis să dea dovadă de leadership. Nu avem cum să știm, însă, ce a contat mai mult pentru alegători.
gândul: Din datele disponibile până acum, se pare că această campanie va stabili un nou record în materie de cheltuieli, atât în ceea ce privește campaniile pentru alegerile prezidențiale, cât și pentru cele legislative. Dat fiind cantitatea enormă de bani cheltuiți, mai ales pe publicitatea negativă, în ce măsură reușesc Super PACs (comitete care se ocupă de finanțarea electorală, n.red.) să influențeze aceste alegeri? Cu alte cuvinte, reușesc aceste comitete să decidă rezultatul?
M.G.: Mulți analiști spun că reclamele lui Obama din statele-cheie au fost eficiente. Obama a atras atenția la succesul ajutorului pentru salvarea industriei auto și a creat o imagine a unui Romney drept un bogătaș de Wall Street, căruia nu îi pasă de oamenii de rând. Aceste reclame par să fi fost eficiente mai ales în influențarea opiniei publice în Ohio și în alte state industriale.
gândul: Retrospectiv, care au fost cele mai bune și cele mai proaste momente ale lui Barack Obama, respectiv Mitt Romney, din această campanie?
M.G.: Cel mai prost moment pe care l-a avut Obama a fost eșecul din prima din cele trei dezbateri prezidențiale. De cealaltă parte, momentul cel mai prost al lui Mitt Romney ar putea să fi fost la începutul mandatului lui Obama, când s-a opus ajutorului pentru industria auto. Acea poziție, care datează de acum patru ani, i-a făcut mult rău pe parcursul campaniei.
gândul: Ce ar trebui să urmărim astăzi, în ziua alegerilor? Care sunt semnele că Barack Obama sau Mitt Romney au o zi bună ori, dimpotrivă, una proastă?
M.G.: Ultimele sondaje ar putea să fie utile. Altfel, nu avem de unde să știm cine a câștigat. Va trebui să așteptăm numărarea finală a voturilor.
gândul: Care te aștepți să fie rezultatul?
M.G.: Sondajele sugerează că o victorie din partea lui Barack Obama este scenariul cel mai plauzibil.
TOTUL DESPRE ALEGERI SUA 2012: PRINCIPALELE EVENIMENTE DIN ZIUA VOTULUI ȘI PRIMELE REZULTATE
GÂNDUL A PREGĂTIT UN DOSAR AL ALEGERILOR SUA 2012 – CE SPUN SONDAJELE, EXPERȚII ȘI CANDIDAȚII
EFECTELE URAGANULUI SANDY ASUPRA ALEGERILOR PREZIDENȚIALE AMERICANE
ÎNREGISTRĂRILE PRIMELOR TREI DEZBATERI DIN SUA
TOTUL DESPRE A TREIA DEZBATERE PREZIDENȚIALĂ – PRINCIPALELE DECLARAȚII, CINE A CÂȘTIGAT
TOTUL DESPRE A DOUA DEZBATERE PREZIDENȚIALĂ – PRINCIPALELE DECLARAȚII, CINE A CÂȘTIGAT
TOTUL DESPRE DEZBATEREA VICEPREȘEDINȚILOR – PRINCIPALELE DECLARAȚII, CINE A CÂȘTIGAT
TOTUL DESPRE PRIMA DEZBATERE PREZIDENȚIALĂ – PRINCIPALELE DECLARAȚII, CINE A CÂȘTIGAT
CUM FUNCȚIONEAZĂ SISTEMUL ELECTORAL AMERICAN ȘI CUM SUNT „CROITE” CAMPANIILE ELECTORALE DUPĂ EL
CE SUNT SUPER PACS, MAȘINĂRIA ELECTORALĂ CARE ÎNVÂRTE MILIARDE DE DOLARI
CINE SUNT CEI MAI GENEROȘI DONATORI AI CAMPANIILOR LUI BARACK OBAMA ȘI MITT ROMNEY