Investigația care lămurește toate suspiciunile legate de modul în care Trump a câștigat alegerile din SUA. Consultanții săi, filmați în timp ce spuneau că dau mită și se folosesc de prostituate pentru a-i constrânge pe adversarii politici
Directori din managementul de top al Cambridge Analytica – compania de gestionare baze de date care își arogă meritele pentru victoria magnatului în alegerile din 2016 – au fost filmați cu camera ascunsă în timp ce spuneau că pot să-i constrângă pe politicieni folosindu-se de mită și de lucrătoare sexuale din Ucraina. Investigația sub acoperire a fost realizată de jurnaliștii de la Channel 4 News, iar aceștia au descoperit că directorul executiv Alexander Nix știe și afirmă răspicat în cercurile sale că firma britanică face în secret campanii în alegerile din întreaga lume. Acest lucru include operațiuni derulate prin intermediul unor firme web obscure sau sub apanajul unor subcontractori.
Întrebat despre materialele scoase la iveală despre adversarii politici, Nix a răspund că ar putea „trimite niște fete care să ajungă în casa candidatului”, adăugând că femeile din Ucraina sunt „foarte frumoase” și că această strategie „funcționează foarte bine”.
Într-o altă înregistrare, acesta a spus: „Vom oferi o sumă mare de bani candidatului pentru a-și finanța campania, vom înregistra totul, cenzurăm fața angajatului nostru, apoi postăm clipul pe Internet”. Mituirea oficialilor este o infracțiune atât în legislația americană, cât și în cea britanică, iar Cambridge Analytica lucrează în UK, dar este înregistrată în SUA.
Întâlnirile au fost filmate la o serie de evenimente care au fost organizate în hotelurile din Londra timp de patru luni, între noiembrie 2017 și ianuarie 2018, atunci când un reporter al Channel 4 News s-a dat drept reprezentantul unui client bogat care spera să poată controla alegerile din Sri Lanka.
Nix i-a spus atunci jurnalistului că firma sa obișnuiește să opereze prin diverse metode, în penumbră, și că abia așteaptă să construiască împreună o relație secretizată, de lungă durată. La întrevederi au participat și Mark Turnbull, director al CA Political Global, dar și Alex Tayler, oficialul responsabil cu gestionarea bazelor de date ale companiei. Trunbull descrie cum, odată obținut materialul compromițător pentru adversari, Cambridge Analytica poate să-l împingă discret către social media și Internet.
„Noi punem informația în fluxul Internetului și de acolo o privim cum escaladează, o mai împingem din când în când, ca pe telecomandă. Trebuie să se întâmple fără ca ceilalți nici măcar să nu se gândească la faptul că ar putea fi vorba despre propagandă, pentru că în momentul în care apare această îndoială, următoarea întrebare este ‘cine face așa ceva?'”, explicau atunci directorii firmei.
„Mulți dintre clienții noștri nu vor să se descopere că lucrează cu firme străine. Așa că deseori punem la cale ID-uri și site-uri false, putem să fim studenți care se documentează pentru un proiect legat de universitate, putem fi turiști, sunt extrem de multe opțiuni pe care să le explorăm. Am multă experiență în așa ceva”, mai explica Nix.
Tot în acest cadru restrâns, directorii au făcut paradă de faptul că le-a lungul timpului au lucrat, alături de Strategic Communications Laboratories, pentru peste 200 de tururi de scrutin din întreaga lume, inclusiv în Nigeria, Kenya, Cehia, India și Argentina.