Trenul maglev compus din șapte vagoane, cu propulsie pe bază de levitație magnetică, tehnologie care utilizează un câmp magnetic pentru mișcarea trenului și menținerea lui suspendat deasupra căii de rulare, eliminând frecarea, a atins marți viteza de 603 kilometri pe oră, în timpul a ceea ce oficialii companiei Central Japan Railway au descris ca fiind o călătorie „confortabilă” și scurtă pe un traseu de test din regiunea celebrului munte Fuji.
Trenul din gama Lo, cu 49 de angajați ai companiei feroviare nipone la bord, a circulat pentru 11 secunde cu viteza de 603 kilometri pe oră, în timpul călătoriei pe traseul de test de 1,8 kilometri, potrivit informațiilor date publicității de Central Japan Railway.
„Călătoria a fost confortabilă și stabilă. Vom continua să analizăm datele și să ne folosim de ele în construirea și modificarea vagoanelor și echipamentelor”, a declarat, pentru publicația Asahi Shimbun, Yasukazu Endo, șeful centrului de Testare Maglev.
Noul record de vitzeză a fost stabilit la mai puțin de o săptămână după ce trenul maglev a atins viteza de 590 de kilometri pe oră, depășind recordul anterior, de 581 de kilometri pe oră, stabilit în 2003.
Trenurile maglev plutesc la 10 centimetri deasupra căii de rulare și sunt propulsate de electromagneți.
Serviciile comerciale nu vor fi lansate însă foarte curând, călătorii având de așteptat până când vor putea călători la viteze mai mari chiar decât cele ale actualului tren de mare viteză din Japonia, Shinkansen sau trenul-glonț, ale cărui cele mai recente modele călătoresc cu viteze de până la 320 de kilometri pe oră.
Potrivit cotidianuluil britanic ediției online a The Guardian, în Japonia există o serie de îngrijorări referitor la costurile enorme ale construirii infrastructurii necesare unui serviciu comercial maglev, care este prevăzut a efectua primele curse în 2027, între Tokyo și orașul Nagoya, din centrul Japoniei, aflat la o distanță de 286 de kilometri.
Trenurile maglev vor rula, în cadrul serviciului comercial, cu viteza maximă de 500 de kilometri pe oră și vor străbate distanța Tokyo – Nagoya în doar 40 de minute, mai puțin de jumătate din timpul necesar trenurilor Shinkansen să străbată aceeași distanță. Sistemul de trenuri Shinkansen a aniversat anul trecut 50 de ani de la darea în folosință.
Până în 2045, trenurile maglev ar trebui să străbată distanța de 410 kilometri dintre Tokyo și Osaka în doar o oră și șapte minute, reducând la jumătate timpul de călătorie din prezent.
Estimările plasează costul construirii infrastructurii necesare la 100 de miliarde de dolari doar pentru linia Tokyo-Nagoya, cu peste 80% din traseu fiind prevăzut a trece prin tuneluri săpate în munți.
În ciuda prețului extrem de ridicat, Japonia speră să vândă tehnologia trenului de mare viteză și altor țări ca parte a încercării de a revigora a treia cea mai mare economie a lumii prin export de infrastructură.
Premierul nipon Shinzo Abe va face o vizită în Statele Unite ale Americii spre finalul acestei luni, în cadrul căreia este de așteptat să promoveze construirea unei linii feroviare de mare viteză între New York și Washington, utilizând tehnologia japoneză. Potrivit unor relatări de presă, guvernul de la Tokyo ar fi dispus să ajute la finanțarea proiectului.