Decizia guvernului elvețian se referă la automobilele diesel care conțin softul capabil să reducă nivelul noxelor în timpul testărilor oficiale ale vehiculelor. Pe lângă automobilele VW din categoria „euro 5”, măsura afectează și alte mărci ale grupului, precum Seat și Skoda.
Totuși, interdicția este limitată la vehiculele care ar urma să fie vândute sau înmatriculate, ceea ce înseamnă că automobiliștii care dețin astfel de mașini pot circula în continuare cu acestea.
Anunțul a venit după ce board-ul Volkswagen l-a numit pe Matthias Mueller, șeful diviziei Porsche, în funcția de director general al VW.
Între timp au apărut informații că autoritățile europene au știut de acum cinci ani despre dispozitivele capabile să modifice rezultatul testelor de poluare, iar Comisia Europeană a fost avertizată despre acest lucru acum doi ani.
Aceste sisteme au fost interzise de legislația europeană în 2007, iar autoritățile naționale de reglementare au responsabilități legale de a impune interdicția, ceea ce înseamnă că Germania nu a respectat legislația UE.
Un raport realizat în 2013 de Centrul pentru Cercetări Comune al Comisiei Europene a avertizat în legătură cu lacunele legislative și a cerut noi reglementări privind testarea în circulație a vehiculelor, pentru a împiedica producătorii să trișeze.
Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA) acuză grupul auto Volkswagen că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetățeni americani la gaze poluante. „Grupul auto german a instalat un software pentru a induce în eroare autoritățile americane în privința emisiilor poluante”, a anunțat Agenția americană pentru Protecția Mediului.
Constructorul auto german a instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel Volkswagen și Audi. Dispozitivul este programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situațiile generale de funcționare a motorului, dispozitivul dezactivează sistemul de filtrare a particulelor, susține Agenția americană pentru Protecția Mediului.
Potrivit autorităților americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle și Golf, precum și modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 și modelul Audi A3. Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce în eroare sistemele de măsurare a noxelor.
Guvernul de la Berlin a cerut luni constructorilor de automobile informații tehnice suplimentare pentru a se putea verifica dacă în Germania sau în Europa există probleme privind respectarea normelor de poluare, în contextul scandalului în care este implicat grupul auto Volkswagen în Statele Unite. Oficiali din Germania și Franța au cerut marți ca investigațiile referitoare la manipularea de către Volkswagen a testelor pentru emisiile poluante ale vehiculelor diesel să fie extinse la nivelul întregii industrii auto.
Volkswagen a anunțat că a alocat 6,5 miliarde de euro în trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial, în condițiile în care scandalul declanșat în SUA se extinde.
Grupul Volkswagen a folosit sisteme pentru manipularea emisiilor și pentru 2,8 milioane de vehicule diesel vândute în Germania, potrivit Ministerului german al Transporturilor.
În urma scandalului, directorul general al VW, Martin Winterkorn, și-a dat demisia, iar șeful diviziei Porsche, Matthias Muller, a fost numit vineri CEO al grupului, cu rolul de a de a recâștiga încrederea clienților și autorităților de reglementare.