Lovitură puternică pentru Iran. Cea mai mare navă a marinei a luat foc și s-a scufundat în Golful Oman
Un incendiu declanșat la bord a dus, miercuri, la scufundarea celei mai mari nave de realimentare a marinei iraniene, în Golful Oman. După mai multe ore de luptă cu flăcările, întregul echipaj a fost evacuat, însă nava n-a putut fi salvată.
Potrivit agenției de presă Fars, „toate eforturile de salvare a navei Kharg au eşuat, iar aceasta s-a scufundat”.
De unde se întorcea nava Kharg
Marina iraniană a anunțat, într-un comunicat de presă, că echipajul navei a putut fi evacuat înainte ca vasul să se scufunde în larg, nu departe de portul Jask.
Din primele cercetări, se pare că incendiul s-a declanşat de la unul dintre sistemele navei, însă precizări suplimentare nu au fost făcute. Echipele de intervenţie s-au luptat timp de 20 de ore cu flăcărilor, arată CBS News.
„Dată fiind propagarea incendiului, misiunea de salvare a Kharg a eşuat, iar nava s-a scufundat în apropiere de Jask”, au anunțat oficialii marinei iraniene.
Aceștia au precizat că vasul se afla în serviciu de mai multe decenii și tocmai efectuase în ultimele zile o „misiune de antrenament” în apele internaţionale. Kharg era cea mai mare navă de realimentare a marinei iraniene. De asemenea, avea în dotare dispozitive capabile să ridice încărcături grele şi putea servi drept punte de lansare pentru elicoptere. A fost construită şi lansată la apă în Marea Britanie, în 1977, iar sub steagul Iranului intrase în 1984.
În 2020, 19 marinari şi-au pierdut viaţa după ce o navă de război iraniană a fost lovită de tirul cu rachete tras accidental de o altă navă iraniană. Luna trecută, Iranul a anunţat că nava comercială Saviz a fost avariată în Marea Roşie de o explozie de origine nedeterminată, dar New York Times a scris despre un atac israelian, drept represalii după „lovituri anterioare ale Iranului împotriva unor nave ale Tel Avivului”.
Portul Jask, importanță strategică pentru iranieni
Guvernul iranian tocmai ce a anunţat că proiectul său de oleoduct cu destinaţia Jask a fost terminat. Pe viitor, petrolul ar urma să fie adus prin conductă până în acest port, care capătă o importanță strategică.
Pentru Iran, avantajul acestei conducte îl reprezintă exportul petrolului prin Jask, ceea ce ar duce la scurtarea cu câteva zile a transportului. Aceasta ar permite navelor-cisterne să evite Strâmtoarea Ormuz, aflată în centrul unor tensiuni strategice între Iran şi SUA, ale căror nave de război sunt prezente în regiune.
Ţinând cont de sancţiunile americane, instituite sub preşedinţia lui Donald Trump, care blochează exportul de țiței de către Iran, Teheranul este extrem de discret cu privire la livrările sale de petrol brut destinate câtorva clienţi rămași fideli.