Mark Zuckerberg, prima ieșire după scandalul uriaș în care rețeaua Facebook a fost implicată de firma Cambridge Analytica
„Vreau să fac o actualizare a datelor despre situația cu firma Cambridge Analytica, inclusiv despre măsurile pe care le-am luat deja și pe care le vom lua. Avem responsabilitatea de a proteja datele utilizatorilor, iar, dacă nu putem, nu merităm să vă oferim servicii. (…) Am luat măsuri pentru a înțelege ce s-a întâmplat și pentru a mă asigura că nu se va repeta. Vestea bună este că cele mai importante măsuri pentru a evita repetarea acestor lucruri au fost luate deja acum câțiva ani. Dar am făcut și greșeli, mai avem de făcut lucruri și trebuie să intensificăm măsurile”, a explicat Mark Zuckerberg.
„Pentru a evita aplicațiile abuzive, în anul 2014 am anunțat modificarea întregii platforme pentru a limita semnificativ cantitățile de date pe care le pot accesa astfel de aplicații”, a spus Zuckerberg, referindu-se la sistemul software dezvoltat de expertul Aleksandr Kogan și de firma Cambridge Analytica.
Un cetățean american a intentat deja un proces în SUA împotriva rețelei de socializare online Facebook și a firmei de analize politice Cambridge Analytica din cauza presupusei utilizări ilegale a datelor obținute din conturile a aproximativ 50 de milioane de utilizatori.
O firmă specializată în analizarea datelor online implicată în campania președintelui SUA Donald Trump și în cea pro-Brexit a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetățeni americani în ceea un membru al echipei lui Steve Bannon a numit drept „război psihologic”. Un activist pentru transparență, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicațiile The New York Times și Observer că firma Cambridge Analytica, deținută de miliardarul specializat în tranzacții speculative Robert Mercer și condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării și influențării preferințelor electorale. Aceeași companie de analize a fost implicată în campania pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit). Steve Bannon a devenit în august 2017 director al echipei de campanie a lui Donald Trump.
Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani și a le trimite reclame politice personalizate. Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obținerea datelor, a declarat pentru publicația Observer: „Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obține milioane de profiluri ale alegătorilor. (…) Aceasta a fost baza pe care a fost construită compania”.
Documente obținute de publicația Observer și confrmate de Facebook relevă că, până la sfârșitul anului 2015, compania Cambridge Analytica colecta date online la un nivel fără precedent. Facebook nu avertizase încă utilizatorii și luase doar măsuri limitate pentru securizarea datelor a peste 50 de milioane de persoane. Potrivit cotidianului The New York Times, copii ale datelor sustrase de firma Cambridge Analytica încă sunt online. Informațiile au fost colectate printr-o aplicație numită „thisisyourdigitallife”, creată de profesorul Aleksandr Kogan în mod independent de activitatea sa de la Universitatea Cambridge. Prin intermediul companiei sale, Global Science Research (GSR), în colaborare cu firma Cambridge Analytica, sute de mii de utilizatori Facebook au fost plătiți să facă teste de personalitate sub pretextul folosirii datelor pentru studii academice. Însă aplicația colecta și datele din listele de „prieteni” ale celor care au acceptat testele, astfel că au fost obținute profilurile a zeci de milioane de persoane. Christopher Wylie a vorbit despre ceea ce a numit „instrumentul de război psihologic al lui Steve Bannon”. El a explicat că Steve Bannon și Robert Mercer au avut ideea de a utiliza printr-o metodologie militară megadate și rețele de socializare online pentru „operațiuni informaționale” asupra electoratului din Statele Unite. Christopher Wylie a contribuit cu idei și s-a ocupat de aplicarea proiectului, înainte de a deveni, în primăvara anului 2017, denunțătorul proiectului. De asemenea, Wylie s-a numărat printre sursele care au furnizat informații pentru un articol scris în 2017 de publicațiile Guardian / Observer intitulat „Marele jaf britanic Brexit”, un material care a realizat conexiuni între campania pentru ieșirea din UE, alegerea lui Donald Trump în funcția de președinte al SUA și activitățile Rusiei.
„Pentru acești oameni, regulile nu contează. Pentru ei, este vorba de un război și totul este corect. Vor să poarte un război cultural în Statele Unite ale Americii. Firma Cambridge Analytica trebuia sa furnizeze arsenalul pentru acest război cultural”, a explicat, pentru NYT, Christopher Wylie.
Compania Facebook a anunțat că a decis suspendarea conturilor firmei Cambridge Analytica, al lui Christopher Wylie și Aleksandr Kogan, un profesor ruso-american. „Este vorba despre o înșelătorie. Vom lua toate măsurile necesare pentru ștergerea datelor sustrase, vom iniția acțiuni judiciare contra autorilor activităților ilegale”, a declarat Paul Grewal, vicepreședintele Facebook.
Firma Cambridge Analytica este investigată în Marea Britanie de Parlament și de autoritățile de reglementare sub acuzația unor activități ilegale în campania privind referendumul pe tema apartenenței țării la Uniunea Europeană.